معادی با اشاره به اینکه توجه به شاخصهایی ازجمله حفظ و ماندگاری منابع، وفاداری مشتریان اعتباری، کاهش قیمت تمامشده پول و حداکثر سازی IRR بانک نباید به کارشناس بازاریابی محدود باشد، افزود: کلیه همکاران میبایست با انجام مطالعات، جهانبینی اعتباری، مالی و اقتصادی خود را ارتقاء دهند و از این رهگذر به حداکثر سازی سود بانک بپردازند.
وی تأکید کرد: ضروری است تا افراد با توسعه دانش خود، نهتنها در جایگاه مشاور اقتصادی مشتریان و بانک عمل نمایند، بلکه موجبات جانشین پروری را نیز فراهم آورند.
معاون امور شعب و بازاریابی بانک توسعه تعاون در ادامه تصریح کرد: با تخصیص ناصحیح منابع، غیر از افزایش ریسک نکول، بانک را از فرصت تخصیص به اشخاص و طرحهای مناسب نیز محروم کردهایم. بنابراین اهتمام ما باید آن باشد تا با اجتناب از فرصت سوزی، بهاندازه قدرالسهم خود در بهبود عملکرد بانک و اقتصاد کشور تأثیر مطلوب داشته باشیم.
تخصیص درست منابع، باعث بهبود کیفیت شاخصهای اقتصادی در بانک میشود
در ادامه این جلسه، حمیدرضا البرزی مدیریت امور اعتباری و سرمایهگذاری ضمن تأکید بر لزوم برنامهریزی استانها بر تعیین تکلیف کلیه طرحهای معرفیشده به بانک در قالب اشتغال پایدار روستایی، گفت: در پنجمین مرحله تخصیص اعتبار، اولویت با طرحهای متمم بوده و اولویت بانک، اتمام طرحها و بهرهبرداری مؤثر از آنها است.
وی ضمن اشاره به لزوم جلوگیری از بروز هرگونه مغایرت بین سامانه کارا و سمات گفت: بسیاری از مشکلات عملیات ثبتی در سیستم کارا با مکاتبه با امور اعتباری و سرمایهگذاری قابلرفع هستند.
البرزی همچنین با اعلام اینکه در حال حاضر، عاملیت منابع حمایتی خوبی در بخشهای مختلف در اختیار بانک قرارگرفته است، گفت: انتظار میرود این منابع به نحو کیفی و مطابق با برنامهریزیهای دقیق تخصیص یابد تا در عین تحقق برنامه ابلاغی، شاخصهای اقتصادی بانک ازجمله بهای تمامشده پول و نسبت NPL روند بهبودی را طی نماید.
مدیر امور اعتباری و سرمایهگذاری بابیان اینکه رشد منابع بانک و صندوق سرمایهگذاری صبا باید باهم تناسب داشته باشد، گفت: ازاینرو، محدودیتهایی در خصوص آزادسازی منابع در استانها لحاظ شده است.
ارتقای کیفیت بررسیهای اعتباری، ریسک نکول را کاهش میدهد
در بخش دیگری از این جلسه، محمدی مدیر امور شعب و استانها با ارزیابی رابطه مستقیم سودآوری بانک و انجام دقیق بررسیهای اعتباری گفت: اهتمام ارکان صف جهت بهروزرسانی مطالعات و ارتقای دانش خود ضروری است و توصیه میشود تا در کنار بازدیدهای مستمر از طرح، ارکان دیگری ازجمله ارزیابی سوابق اعتباری متقاضی، ارزیابی توجیهپذیری و نیازسنجی طرح و بهویژه سنجش وضعیت تمکن مالی مشتری و سودآوری پیشبینیشده موردمطالعه قرار گیرد تا احتمال نکول پروندههای اعتباری به حداقل برسد.
در پایان این جلسه با بررسی نمونهای از صورتهای مالی مشتریان حقوقی شامل ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت جریان وجوه نقد و ضرورت تطبیق سود عملیاتی، مدیران استانی مشکلات و معضلات بررسیهای خود را مطرح نموده و رهنمودهای لازم به ایشان ارائه شد