- نویسنده : سیمای اقتصادی
- 14 دسامبر 2025
- کد خبر 135333
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
به گزارش شستا رسانه، آئین رونمایی از مرحله دوم توسعه و نوسازی ناوگان شرکت حملونقل و خدمات دریایی آبادان با حضور محمدرضا سعیدی، مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری تأمین اجتماعی (شستا)، محمدرضا محمدی، مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری سیمان تأمین (سیتا)، مسعود سیفی، مدیرعامل شرکت حملونقل آبادان و اعضای هیئتمدیره این شرکت برگزار شد.
در ابتدای این مراسم از ۱۰ دستگاه کامیون کِشنده جدید رونمایی و وارد سیستم حمل و نقل شرکت شد؛ همچنین مدیران شرکت حملونقل و خدمات دریایی آبادان گزارشی از وضعیت و برنامههای توسعهای ارائه و بر ضرورت حرکت به سمت فناوریهای نوین و تقویت همافزایی مجموعه شستا تأکید کردند.
۱۰ کامیون جدید وارد ناوگان آبادان شد
سعیدی در مراسم رونمایی از ۱۰ دستگاه کامیون جدید شرکت حملونقل و خدمات دریایی آبادان، بر اهمیت تحول در صنعت حملونقل و نقش این شرکت در توسعه زنجیره لجستیک کشور تأکید کرد و گفت: برای نخستینبار است که به این شرکت میآیم. مجموعه معظم شستا ید طولایی در حملونقل دارد. لبه جلویی تجارت کشور بر عهده شستاست و کشتیرانی جمهوری اسلامی و لجستیک دریایی، بخش مهمی از این بار را بر دوش دارند. در واقع گرانیگاه تجارت، حملونقل دریایی است و بخش عمدهای از این مسئولیت بر عهده کشتیرانی جمهوری اسلامی قرار دارد که یکی از افتخارات شستاست.
لزوم بهرهگیری از حملونقل ترکیبی
مدیرعامل شستا با اشاره به نقش حملونقل زمینی در شرکت آبادان گفت: در کنار ظرفیت دریایی، حملونقل زمینی آبادان نیز بار مهمی را از دوش صنعت حملونقل کشور برمیدارد. امروز در مجموعه کشتیرانی به سمت لجستیک ترکیبی حرکت میکنیم؛ ترکیبی از دریا، زمین، هوا و ریل.»
وی پیشنهاد کرد که نشست مشترکی میان شرکت حملونقل آبادان و کشتیرانی جمهوری اسلامی برگزار شود تا زمینههای همافزایی شناسایی و عملیاتی شود.این همکاری میتواند بازارهای جدیدی برای شرکت شما ایجاد کند و موجب افزایش سودآوری و ارتقای جایگاه آن شود. در صورت نیاز به هماهنگی، حتماً کمک خواهم کرد.
تقدیر از نیروی انسانی و مدیریت شرکت
سعیدی با تأکید بر نقش کلیدی منابع انسانی گفت: شرکت حملونقل آبادان یک مجموعه خدماتی است که در آن نیروی انسانی حرف اول را میزند. نیروی انسانی فقط سرمایه نیست؛ عامل اصلی پایداری و رشد مجموعه است. از هیئتمدیره، مجموعه سیتا و همچنین مدیران و کارکنان حملونقل آبادان، بهویژه سیفی که شرکت را از زیان خارج کرده و به سودآوری رساندهاند، تشکر میکنم.
مأموریت شستا در بازگرداندن شرکتهای زیانده
مدیرعامل شستا با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: یکی از مأموریتهای شستا در جنگ اقتصادی فعلی، بازگرداندن شرکتهای زیانده است. اینکه مجموعه سیتا تا پایان سال شرکتهای زیانده خود را به صفر میرساند، جای تقدیر دارد و در سایر شرکتها نیز همین مسیر دنبال میشود.
سعیدی برنامهریزی و بازاریابی را از نیازهای اساسی این صنعت دانست: در مجموعهای که مستقیماً با مشتری در ارتباط است، برنامهریزی، بازاریابی و مشتریمداری از مهمترین عوامل موفقیت هستند.»
وی بر ضرورت استفاده از فناوریهای نوین نیز تأکید کرد: فناوریهای جدید در لجستیک، هزینهها را کاهش میدهند، سرعت و کیفیت را افزایش میدهند و از الزامات امروز صنعت حملونقل هستند.»
تحول فرهنگی، نوآوری و همکاری با بخش خصوصی
مدیرعامل شستا یکی از مهمترین پیشنیازهای توسعه را تحول فرهنگی دانست: حرکت به سمت فناوری بدون ایجاد فرهنگ نوآورانه امکانپذیر نیست. مجموعه باید فضای مبتنی بر نوآوری، ریسکپذیری و برنامهمحوری داشته باشد.
وی همچنین پیشنهاداتی برای جذب بخش خصوصی ارائه کرد: این مجموعه ظرفیت رقابت با رقبای بزرگ را دارد. لازم است بهصورت استراتژیک به همکاری با بخش خصوصی بیندیشید. ورود شرکتهای بزرگ حملونقل کشور بهعنوان سرمایهگذار میتواند ارزش شرکت را افزایش دهد.»
مدیریت درآمد و هزینه؛ کلید سودآوری پایدار
سعیدی در ادامه بر اهمیت توسعه مدلهای درآمدی تأکید کرد: در این بنگاه، اصل بر درآمد است. باید ببینیم درآمد از کجا حاصل میشود و بیزینسمدل چگونه باید طراحی شود. بخشی از درآمد لزوماً از حملونقل نیست؛ حتی دیتابیس شرکت میتواند منبع درآمد باشد.
وی مدیریت هزینه را نیز حیاتی دانست: کاهش زمان توقف، بارگیری بیشتر، مدیریت سوخت و سرویس و نگهداری ناوگان از مهمترین عوامل کاهش هزینههاست. همچنین واگذاری بخشی از ناوگان به پرسنل، مدلی نو و قابل توسعه است.
توسعه فناوری و مدیریت سفارشات
سعیدی با اشاره به همکاریهای درونگروهی گفت: وجود شرکتهایی مانند رایتل و کشتیرانی در زیرمجموعه شستا، امکان ایجاد زنجیره کامل حملونقل و ارتباطات را فراهم میکند. از سوی دیگر مدیریت سفارشات یکی از ارکان تحول دیجیتال است و با تکمیل این اقدامات، میتوان بهتدریج از بنگاهداری به سهامداری مهاجرت کرد و مسیر جدیدی در توسعه شرکت گشود.»
سعیدی در پایان یادآور شد شرکت حملونقل آبادان میتواند زمینهساز ورود به مرحله تازهای از رشد، سودآوری و رقابتپذیری در سطح ملی باشد.










