گروه : اقتصادی / صنعت معدن تجارت
- نویسنده : سیمای اقتصادی
- 19 دسامبر 2025
- کد خبر 135971
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
به گزارش دفتر تخصصی روابط عمومی و اطلاع رسانی؛ این مرکز، نخستین و در حال حاضر تنها مرکز انجام تستهای تصادف خودرو در خاورمیانه است و با هدف بهرهگیری از جدیدترین فناوریهای روز جهان در تمامی الزامات تست تصادف، با تجهیزات کامل طراحی و راه اندازی شده است.
مرکز تست تصادف خودرو قابلیت انجام تمامی آزمونهای برخورد از جلو، عقب، پهلو ، برخورد با ستون، برخورد دو خودرو را مطابق با استانداردهای Euro NCAP و UNECE دارد و همچنین قادر به اجرای تستهای مورد تأیید سازمان ملی استاندارد ایران مبتنی استانداردهای بینالمللی از جمله R94، R95 وR34 می باشد و فرآیند ارزیابی و تأیید صلاحیت این مرکز توسط مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران در جریان است.
مرکز تست تصادفات کشور ظرفیت انجام ۳۰۰ تا ۴۰۰ آزمون خودرو را در سال دارا می باشد. پیش از این، صدور تاییدیه نوع خودرو با ارسال خودرو به آزمایشگاه های خارج از کشور و صرف هزینه های بالای ارزی به انجام می شد ولی با راهاندازی این مرکز و امکان انجام تست تصادف در داخل کشور ضمن امکان نظارت مستقیم توسط سازمان ملی استاندارد بر تست های ایمنی خودرو از خروج ارز از کشور جلوگیری می شود.
محمدرضا عارف، معاون اول رئیسجمهور، در این مراسم بر اهمیت ارتقای کیفیت صنعت خودرو و نقش آن در رفاه عمومی و توسعه اقتصادی کشور تأکید و تصریح کرد: خودروهای تولیدی باید با کیفیت و رقابتی عرضه شوند تا مسیر کیفی توسعه صنعت خودرو ادامه یابد.
معاون اول رئیسجمهور همچنین بر همکاری بخش خصوصی با دولت، در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری امور مهم به بخش خصوصی به شرط ایجاد نظم و ضوابط روشن اشاره و بر رعایت استانداردها تأکید کرد و خواستار ارتقای آموزشهای علمی-کاربردی و مهارتهای فنی در خدمات پس از فروش شد.
وی در پایان سخنانش از همه نهادها، خودروسازان، دولت، نیروی انتظامی، سازمان استاندارد و بخش خصوصی، خواست تا با اجرای دقیق طرحهای کیفی و فرهنگسازی حملونقل مسئولانه، کاهش تلفات و ارتقای سطح زندگی مردم را دنبال کنند.
در ادامه مراسم، فرزانه انصاری، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، راه اندازی این مرکز را نقطه عطفی در حوزه ایمنی خودرو در کشورعنوان کرد که هزینههای ارزی و زمانی ارسال خودرو به خارج از کشور را کاهش میدهد. وی ادامه داد: انجام تستهای تصادف در داخل کشور، فرآیند تصمیمگیری تولیدکنندگان را تسهیل و تسریع کرده و امکان ارزیابیهای فنی را در زمان مناسب فراهم میکند.
وی با اشاره به وضعیت استانداردهای اجباری ایمنی خودرو گفت: با پیگیری جایگاه قانونی ایمنی خودرو، تعداد استانداردهای اجباری از ۸۵ مورد به ۱۲۲ استاندارد افزایش یافته و برنامه ریزی زیرساخت های اجرای آن در دست اقدام است.
دبیر شورای عالی استاندارد با تأکید بر اهمیت توجه همزمان به الزامات ایمنی فعال و ایمنی غیرفعال (کاهش عوارض پس از تصادف) خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از الزامات ایمنی غیرفعال از طریق آزمایشگاهها و مراکز تخصصی قابل ارزیابی است و در کنار آن، سیاست های جدیدی برای توجه به ایمنی خودروهای بازار و انطباق فرآیندهای تولید (COP) در دست بررسی قرار دارد که با حمایت دولت اجرا خواهد شد.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین به ابلاغ “برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راه های کشور” و “طرح رتبه بندی ایمنی خودرو با همکاری وزارت صمت” اشاره کرد که مصوب شورای عالی حمل و نقل و ایمنی کشور و شورای عالی سلامت می باشد و از سوی سازمان ملی استاندارد در حال پیگیری است و اگر اعتبارات لازم برای اجرای این تکلیف فراهم شود، مسیر اجرایی هموارتر خواهد شد.
انصاری در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه ایمنی خودرو قابل چشم پوشی نیست، تصریح کرد: این حوزه با جدیت و در راستای سیاستهای دولت دنبال میشود تا ضمن ارتقای ایمنی، اعتماد عمومی نیز تقویت شود.
همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت، در این مراسم به اهمیت تنظیمگری دقیق و استانداردسازی در ارتقای کیفیت خودرو اشاره و اعلام کرد: آییننامه ارتقای کیفیت خودرو در چارچوب برنامه هفتم توسعه، توسط وزارت صمت با همکاری سازمان استاندارد، بخش خصوصی و انجمنهای خودرویی تصویب شده است. این آییننامه از طراحی قطعه تا ساخت، تست نهایی و خدمات پس از فروش را پوشش میدهد.
وزیر صمت همچنین به بیان نقش فعال بخش خصوصی و حضور موثر سازمان ملی استاندارد در کمیته های فنی مربوطه پرداخت و افزود: اجرای صحیح این آییننامه میتواند به ارتقای کیفیت خودرو و افزایش رقابتپذیری صنعت منجر شود.
وزیر راه و شهرسازی نیز ضمن تاکید بر برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راه های کشور به اهمیت بهروزرسانی استانداردهای ایمنی اشاره و از ایجاد این مرکز قدردانی کرد.
در این مراسم، سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور گفت: هدف اصلی از راه اندازی این مرکز کاهش تصادفات و عوارض ناشی از آن از طریق تحلیل، تست سوانح و بهکارگیری استانداردهای ایمنی در طراحی خودروها و راهها است. وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد تصادفات ناشی از خطای انسانی است، طراحی راههای استاندارد و خودروهای استاندارد بهگونهای که ایمنی فعال و غیر فعال خطاهای انسانی را جبران کند، ضروری دانست.
شایان توجه است؛ در پایان مراسم، مدعوین شاهد یک تست تصادف برخورد از روبرو براساس استاندارد R94 بودند.
https://simayeeghtesadi.ir/?p=135971










