×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 20 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تأثیر فعالیت‌های بانک ایران زمین بر هدایت جریان نقدینگی

به گزارش سیمای اقتصادی ، بانک‌ها به عنوان نهادهای مالی و اقتصادی حائز اهمیت بالایی هستند و نقش کلیدی در عملکرد اقتصادی یک کشور دارند. منابع ایجاد شده از طریق واگذاری بنگاه‌ها و هدایت جریان نقدینگی در جهت حمایت از فعالیت های کسب و کارهای تولیدی منجر به اصلاح و بهبود شاخص‌های عملکردی بانک‌ها می‌شود.
در برخی موارد، ممکن است به نظر برسد که بانک‌ها باید از بنگاه‌داری خارج شوند و فعالیت‌های خود را محدود کنند. در ادامه به برخی از دلایل این موضوع پرداخته خواهیم کرد.
۱٫ ریسک بالا: بنگاه‌داری به طبیعت خود دارای ریسک‌های بالایی است. بانک‌ها با ورود به بنگاه‌داری، ممکن است با ریسک‌های مالی، عملیاتی و حتی قانونی مواجه شوند که می‌تواند به خسارت جدی برای آنها منجر شود.
۲٫ تمرکز بر فعالیت اصلی: بانک‌ها باید تمرکز خود را بر فعالیت اصلی خود، یعنی ارائه خدمات مالی و بانکی، قرار دهند. با ورود به بنگاه‌داری، تمرکز بانک‌ها از بین می‌رود و این می‌تواند منجر به کاهش کیفیت و کارآیی خدمات بانکی شود.
۳٫ تعارض منافع: ورود بانک‌ها به بنگاه‌داری می‌تواند منجر به تعارض منافع شود. بانک‌ها به عنوان نهادهای مالی، مسئولیت حفظ اموال و منافع مشتریان خود را دارند. با ورود به بنگاه‌داری، ممکن است تعارضی بین منافع بانک و منافع مشتریان به وجود آید که می‌تواند باعث افت اعتماد عمومی به بانک‌ها شود.
۴٫ تنوع نامناسب: بانک‌ها به عنوان نهادهای مالی، معمولاً برای تنوع سبد سرمایه‌گذاری و کاهش ریسک، به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد علاقه‌مند هستند. اما ورود به بنگاه‌داری ممکن است باعث تنوع نامناسب در سبد سرمایه‌گذاری بانک‌ها شود و ریسک‌های بیشتری را به دنبال داشته باشد.

اقدامات بانک ایران زمین در هدایت جریان نقدینگی
برخی کارشناسان بر این باور هستند که واگذاری بنگاه‌های تحت مالکیت بانک‌ها به بخش خصولتی، نه تنها از اهداف اصلی دور می‌شود، بلکه با تحمیل این سیاست به بانک‌ها، چالش جدیدی را رقم می‌زند که این خود تنها به صورت یک مُسکّن و مقطعی خواهد بود.
بانک ایران زمین به منظور پوشش سود علی‌الحساب مشتریان یا افزایش میزان تسهیلات پرداختی، با فروش یا واگذاری بنگاه‌های خود برنامه‌هایی را به اجرا گذاشته است که علاوه بر تامین منابع مالی موردنیاز و خروج از زیاندهی نقشی اساسی را در هدایت جریان نقدینگی برای تحقق اهداف نظام بانکداری برعهده دارد.
وزمین برای حرکت در مسیر قانون، اقدام به برگزاری مزایده برای فروش ۴۴ مورد از املاک، دارایی و مستقلات خود کرده است. این اقدام نشانگر تلاش بانک ایران زمین در جهت تامین منابع مورد نیاز بدون ورود به بنگاه‌داری و رسیدن به اهداف عالی نظام بانکداری است.
بررسی گزارش‌های مالی بانک ایران زمین نشان می‌دهد که این بانک توانسته زیان خالص و زیان پایه هر سهم خود را به میزان ۱۲ درصد کاهش دهد و در مسیر درآمدزایی موفقیت‌آمیزی را تجربه کند. بانک ایران زمین با راه‌اندازی صندوق سرمایه گذاری ثابت، منابعی که در جذب نقدینگی و هدایت آن به سمت برنامه‌های سودآور به کار گرفته می‌شود.
این صندوق سرمایه گذاری با پرداخت سود ۲۴.۵ درصدی، سود دهی پایدار و مطمئنی را برای سرمایه گذاران ایجاد کرده است. همچنین سرمایه این صندوق در اوراق با درآمد ثابت و گواهی سپرده‌های بانکی توزیع شده است که ریسک سرمایه گذاری در آن به شدت کاهش یافته است.
صندوق سرمایه گذاری بانک ایران زمین با ارزش دارایی‌های خالص ۷۹ هزار و ۹۳۱ میلیارد و ۹۸۰ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۷۴۳ ریال، یکی از راه‌های جذاب سرمایه گذاری در شرایط فعلی بازار‌های موازی است. سود روزشمار پرداختی به سرمایه گذاران در این صندوق ۲۴.۵ درصد است و میزان سود موثر سالانه آن معادل ۲۷.۵ درصد است. علاوه بر این معافیت مالیاتی درنظر گرفته شده برخلاف سپرده‌های بانکی در این صندوق‌ موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران سود روزشمار خود در این صندوق را حتی با سرمایه‌گذاری ده روزه و کمتر نیز دریافت کنند.
توجه باید داشت که این یک ویژگی منحصر به فرد است، چرا که برخلاف محدودیت‌های برخی صندوق‌ها در مورد حداقل میزان سرمایه، سرمایه گذاران می‌توانند با هر مبلغی سرمایه گذاری را در این صندوق آغاز کنند و
با خرید یک واحد، سرمایه گذاری خود را در صندوق سرمایه گذاری بانک ایران زمین آغاز کنند.

نویسنده : صمد جعفری

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.