×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 21 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تاکید رییس جمهور بر دقت و سرعت در ساخت ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر طی ۷ ماه

به گزارش روابط عمومی ساتبا، در جریان بازدید رییس جمهور از نمایشگاه دستاوردهای وزارت نیرو در حوزه انرژی های تجدیدپذیر بر تحقق توسعه ۳۰ هزار مگاوات در ۵ سال، به نتیجه رسیدن ساخت حدود ۱۱۶۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با ساختگاه های مشخص، به نتیجه رسیدن ساخت ۱۱۰ هزار نیروگاه های خورشیدی انشعابی برای خانواده های تحت پوشش نهادهای حمایتی تا پایان امسال و ایجاد ۵۵۰ هزار سامانه خورشیدی حمایتی در پنج سال با حمایت مسوولان ذیربط در استان ها و شرکت های توزیع در سراسر کشور تاکید شد.
حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور در بازدید از وزارت نیرو تاکید کرد: اجرای طرح احداث ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر طی ۷ ماه کار ارزشمندی است که باید با دقت و سرعت انجام شود؛ این موضوع برای کشور نیاز جدی است که توسط وزیر نیرو و همکارانشان در وزارتخانه قبول زحمت شده است و با پیگیری مجدانه در زمان مقرر و شاید زودتر به بهره برداری برسد.
دکتر محمود کمانی، معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق(ساتبا) در حاشیه افتتاح پروژه های انرژی های تجدیدپذیر با حضور رییس جمهور به خبرنگار ساتبا خاطرنشان کرد: اهمیت توسعه انرژی های تجدیدپذیر از جمله اجرای قرارداد ساخت ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر در کشور طی هفت ماه توسط رییس جمهور مطرح شد و علاوه بر آن توسعه سرمایه گذاری خارجی برای توسعه ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات با استفاده از فاینانس و به نتیجه رسیدن ساخت حدود ۱۱ هزار مگاوات در طی دو سال و تحقق توسعه ساخت ۳۰ هزار مگاوات در پنج سال تاکید شد.
وی تاکید کرد: تبیین اهمیت توسعه انرژی های تجدیدپذیر از سوی رییس جمهور سبب شده است که مسوولان ذیربط در سراسر کشور با عزم ملی برای رفع چالش های پیش رو و تسهیل در فرایند ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر اقدامات لازم را انجام دهند.
اجرای طرح احداث ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر از جمله پروژه هایی بود که توسط رییس جمهور به صورت برخط در محل وزارت نیرو آغاز شد؛ با اجرای این طرح، ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر که در آغاز به کار دولت مردمی حدود ۸۷۰ مگاوات بود، به بیش از ۵۱۱۹ مگاوات افزایش خواهد یافت.
وزارت نیرو افزایش حدود ۱۱ هزار مگاوات ظرفیت تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر را در برنامه دارد. به موجب طرحی که امروز قرارداد اجرای آن به عنوان بزرگترین قرارداد یکجای ساخت نیروگاه تجدیدپذیر در غرب آسیا در حضور رئیس جمهور امضا شد، سرمایه‌گذاران ۴ شرکت در قالب چهار سبد شامل ۲ سبد ۱۵۰۰ مگاواتی و ۲ سبد ۵۰۰ مگاواتی برای احداث ۹۵ نیروگاه خوشیدی اقدام و در مجموع ظرفیتی بالغ بر ۴۰۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر را حداکثر تا زمان پیک برق سال ۱۴۰۳ و ظرف ۷ ماه به شبکه سراسری متصل خواهند کرد.
بخش خصوصی قرار است برای اجرای قرارداد ساخت ۴۰۰۰ مگاوات انرژی های تجدیدپذیر در کشور ، حدود ۲٫۵ میلیارد دلار تا سال آینده سرمایه گذاری کند.
کمانی، معاون وزیر نیرو درباره اقدامات صورت گرفته برای تسهیل فرایند ساخت ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر در کشور گفت: کار ویژه‌ای در حال انجام است و مقامات بالای کشور در لحظه در حال پیگیری برای تسهیل امور ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر در کشور هستند؛ در پی این امر، وزیر نیرو دستورات لازم را به توانیر و برق منطقه‌ای‌های سراسر کشور ابلاغ کرده است.
نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی ساغند یزد از توابع شهرستان اردکان در حضور حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور از جمله دیگر پروژه هایی بود که با حضور رییس جمهور به صورت برخط افتتاح شد. این نیروگاه خورشیدی با سرمایه گذاری ۲۳۰۰ میلیارد ریال در بخش نیروگاهی از طریق قرارداد خرید تضمینی برق توسط بخش خصوصی در مساحت ۱۵ هکتار ساخته و افتتاح شد.
این نیروگاه خورشیدی با تولید سالانه بالغ بر ۱۷٫۵۲ میلیون کیلووات ساعت برق بویژه در فصل پیک مصرف برق، کمک شایانی به مدیریت شبکه برق استان یزد خواهد کرد. با افتتاح نیروگاه خورشیدی اردکان، سالانه از مصرف بالغ بر ۴٫۱۱۷ میلیون متر مکعب معادل گاز طبیعی و انتشار ۱۰ میلیون تن آلاینده های زیست محیطی جلوگیری شده و باعث صرفه جویی ۳٫۱۸ میلیون مترمکعب آب در فرآیند تولید برق می شود.
در دوره احداث این نیروگاه که ۵ ماه به طول انجامیده، به طور میانگین روزانه ۱۰۰ نفر مشغول به کار بوده و در دوره بهره برداری حداقل ۶ نفر در محل نیروگاه مشغول به کار می شوند. با افتتاح این نیروگاه، سهم استان یزد از ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر، بالغ بر ۱۰۰ مگاوات خواهد رسید.
لازم به ذکر است، ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر احداث شده در کشور بیش از ۱۱۱۸٫۴۳ مگاوات و سهم نیروگاه های خورشیدی از این ظرفیت در سراسر کشور ۶۲۸٫۵۴ مگاوات است.
همچنین امروز با حضور حجت الاسلام رئیسی، رییس جمهور، معاملات نیروگاه های تجدیدپذیر در تابلوی برق سبز با ظرفیت منصوبه ۱۶٫۳ مگاوات و با بهای ۲۳۱۳ تومان به ازای هر کیلووات ساعت انجام شد. بر اساس عرضه و تقاضای صورت گرفته، برق تجدیدپذیر عرضه شده توسط سرمایه گذاران با ارزش ۵۵ میلیارد ریال و بهای ۲۳۱۳۰ ریال به ازای هر کیلووات ساعت بفروش رسید.
این معامله بین دو نیروگاه خورشیدی در استان های خراسان رضوی و یزد به عنوان فروشنده و صنایع معدنی، فولادی، آلومینیومی و سایر صنایع سنگین در استان های مرکزی، هرمزگان، اصفهان و خراسان شمالی به عنوان خریدار روی تابلو سبز به انجام رسید.
گفتنی است تابلوی برق سبز در بورس انرژی با هدف ایجاد فضای عرضه و تقاضای مستقیم و مردمی سازی اقتصاد تجدیدپذیر در تاریخ اول خرداد ماه سال جاری آغاز به فعالیت کرده و تاکنون بیش از ۱۹۲ میلیون کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر ذیل این تابلو با ارزشی بالغ بر ۴۵۰۰ میلیارد ریال مبادله شده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.