×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 3 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 23 خبر
معماران، خالقان بناهای شهری

 

به گزارش  از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، در متن پیام حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران آمده است:

 

معماری، هنر و علمی کهن به قدمت حیات انسان است که پا به پای پدیده های بشری تکامل یافته و به شکل سازه ها، بناها و ساختمان های گوناگون در جای جای کره زمین نمود یافته است. معماری، اندیشه و فرهنگ مردم یک سرزمین را به نمایش می‌گذارد و معنای زندگی را در خود متبلور می‌کند. اگر به شهرهای پرآوازه جهان نگاهی انداخته شود، یکی از مهم ترین دلایل این شهرت و آوازه را در معماری بناهای آن شهر خواهیم یافت که معمارانشان، گوشه ای از عظمت هنر خود را در فضای روزگار به یادگار گذاشته اند.

 

بنابراین، معماری تنها ساختن و محصور کردن فضا برای استفاده بشر نیست بلکه آفرینش یک مکان بر پایه باور و اندیشه است و البته که این آفرینش در پاسخ به نیاز انسان و تامین آسایش و آرامش او صورت می گیرد. به بیان دیگر، در کنار تأمین فضای مورد نیاز برای آسایش بشر، کیفیت معماری فضایی، نیازهای روحی و روانی شهروندان را تامین می‌کند.

 

حال در دنیای امروز، رشد سریع شهرنشینی و نیاز به تولید انبوه ابنیه در شهرها، موجب غفلت از ظرافت‌های مفهومی در معماری و توسل به طرح‌های یکنواخت و به‌کارگیری عناصر و مصالح مشابه، بدون توجه به ارزش‌های زیبایی‌شناختی و هنری شهری شده است؛ به همین دلیل، علی رغم آثار ارزشمندی که در معماری معاصر ایران خلق شده‌اند و گنجینه معماری ما محسوب می‌شوند، اکنون در سطح شهر شاهد ساختمان‌هایی یک شکل و تقلیدی هستیم که هویت مشخصی ندارند.

 

مدیریت شهری طی سال های اخیر با تدوین و تصویب قوانین، ضوابط و دستورالعمل‌ها، تلاش کرده تا ساخت و ساز که بخشی از آن مربوط به معماری بناها ازجمله نمای ساختمان‌ها می‌شود را تا حدودی قاعده مند کند اما باید این نکته را درنظر داشت که معماری یک موضوع محتوایی و حاصل خلاقیت‌های طراح است و شخص معمار است که با مطالعه و تحقیق می‌تواند خالق یک اثر متناسب با هویت جامعه شود.

 

و چه نیکوست، امروز سوم اردیبهشت که به مناسبت بزرگداشت “شیخ بهایی ” استاد علم و هنر “روز معمار” نام گرفته است، معماران و سیاستگذاران این حوزه با همدلی و همگرایی، فارغ از هرگونه نگاه و گرایش، با توجه به تعهد و مسئولیتی که در قبال شهر و شهروندان دارند، در راستای ساختن شهری با هویت، برای بهتر زیستن هم پیمان شوند.

 

“روز معمار” را به تمامی معمارانی که هنر، اندیشه و دانش خود را در خدمت ارزش های انسانی و کیفیت بخشی به زندگی به کار می گیرند، تبریک می گویم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  •