×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 4 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نخستین سامانه ذخیره‌ساز انرژی گروه مپنا بهره‌برداری شد

 

سامانه BESS گروه مپنا، دارای ظرفیت ۲۵۰ کیلووات و انرژی یک مگاوات ساعت است که از توانایی برق‌رسانی به میزان ۴ ساعت برخوردار است.

 

این سامانه دارای قابلیت ذخیره انرژی برق در زمان کاهش تقاضا و تزریق برق به شبکه در زمان مورد نیاز بوده و متشکل از چهار کلاستر باتری، مبدل الکترونیک قدرت، سوییچ‌گیر، سیستم اعلان و اطفاء حریق و … است.

 

انعطاف پذیری و قابلیت اطمینان بیشتر شبکه برق، توازن تولید و مصرف برق در شبکه در ساعات اوج مصرف و ساعات عادی، افزایش راندمان خطوط انتقال و راندمان نیروگاه‌ها و کاهش مصرف سوخت‌های نیروگاهی از جمله قابلیت‌ها و مزایای سامانه BESS محسوب می‌شود.

 

در نشست مقدماتی مراسم افتتاح این پروژه مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) گفت: برای نخستین بار در کشور، دانش طراحی و ساخت سامانه BESS در شرکت مکو بومی شده است و این سامانه دارای استانداردها و گواهینامه‌های معتبر است.

 

محمدحسین رفان افزود: از جمله کاربردهای این سامانه می‌توان به امکان استفاده در مزارع خورشیدی و بادی، مراکز تجاری و …اشاره کرد و ما آماده تحویل این سامانه به متقاضیان و مشتریان هستیم.

 

همچنین معاون منابع انسانی شرکت مپنا خاطرنشان کرد: ساختمان شرکت مپنا از همه امکانات لازم برای مصرف برق محیط از جمله برق شهری، دیزل ژنراتور و CHP برخوردار است، با این حال رویکرد مپنا آن است که از این پس به ویژه در فصول گرم و تابستان از برق شبکه استفاده نکنیم.

 

غلامحسین سمندگانی گفت: استفاده از BESS در همین راستا هدف‌گذاری شده و این سامانه به صورت پایلوت در ساختمان میرداماد شرکت مپنا نصب و بهره‌برداری شد. او افزود: برق تولیدی BESS پاک و پایدار بوده و آلودگی زیست محیطی ندارد.

 

مدیرعامل گروه مپنا نیز در این نشست به طرح موضوعات مختلف در زمینه طراحی، ساخت و وجوه گوناگون سامانه BESS و نیز مزیت‌های اصلی آن پرداخت.

 

محمد اولیاء اظهار کرد: سامانه ذخیره‌ساز انرژی برق BESS می‌تواند بخشی از نیاز شبکه را به صورت پایدار و پاک تامین کند.

 

مدیرعامل گروه مپنا تاکید کرد: سرمایه‌گذاری برای ساخت سامانه BESS با هدف توسعه شبکه برق کشور در برنامه مپنا قرار دارد.

 

سیستم BESS مبتنی بر شارژ و دشارژ باتری‌های لیتیوم یون، با طراحی و ساخت شرکت برق و کنترل مپنا برای نخستین بار در ایران انجام شده است. این سامانه در زمان‌های کم بار با اخذ توان از شبکه و ذخیره آن در باتری‌ها، امکان مشارکت در تزریق توان به شبکه برق را در شرایط پربار به ویژه در فصل تابستان فراهم می‌کند و احتمال بی‌برقی شبکه را کاهش می‌دهد.

 

این سیستم علاوه بر امکان استفاده مستقل در صنایع و شبکه‌های توزیع، می‌تواند در مولدهای تجدیدپذیر از جمله مزارع بادی و خورشیدی امکان حصول حداکثر انرژی از منابع تجدیدپذیر را فراهم کند. از کاربردهای دیگر سیستم BESS تامین مصارف داخلی شبکه‌های جزیره‌ای مستقل از شبکه سراسری برق است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  •