×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 4 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 10 خبر
تأمین مالی سد و نیروگاه «اوما اویا» سریلانکا توسط بانک توسعه صادرات ایران

به گزارش  از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، اجرای طرح چند منظوره نیروگاهی “اوما اویا” در سریلانکا با بهره‌مندی از توان فنی مهندسان ایرانی و اعطای اعتبار از سوی بانک توسعه صادرات ایران، با حضور مقامات بلند پایه دو کشور افتتاح ‌شد.

این طرح علی رغم تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و شرایط خاص جغرافیایی سریلانکا با موفقیت به پایان رسیده و برگ زرینی در کارنامه تأمین مالی بین‌المللی بانک توسعه صادرات ایران و صدور خدمات فنی مهندسی کشور به شمار می‌رود.

قرارداد ساخت این سد بزرگ در قالب اعتبار خریدار بین بانک توسعه صادرات ایران با وزارت دارایی سریلانکا منعقد شد و یک شرکت ایرانی نیز اجرای طرح را بر عهده گرفت که با اتمام عملیات اجرایی آن، امروز به بهره‌برداری رسید.

بر اساس این گزارش، اجرای این سبک تأمین مالی پروژه‌ها در مقیاس ملی، علاوه برتقویت وجهه بین‌المللی برای کشور، نوعی برند‌سازی و بازاریابی برای شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی دارای مزیت نسبتی فراهم می‌سازد و موفقیت در اجرای این طرح راه را برای سایر شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی مشابه برای حضور در فضای بین‌المللی باز می‌کند.

اعتبار خریدار یک ابزار تأمین مالی استراتژیک برد – برد محسوب می‌گردد که از یک سو بستر‌سازی مناسب را برای فعالیت شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایرانی فراهم کرده و از سوی دیگر اهداف اقتصادی دولت را در کشور هدف صادراتی با کمترین ریسک تجاری و سیاسی محقق می‌کند.

بانک توسعه صادرات تنها بانک ایرانی است که توانایی ارائه تسهیلات منحصربفرد اعتبار خریدار را به صادرکنندگان کالا و خدمات فنی و مهندسی را دارد و این خدمت از بدو تأسیس بانک توسعه صادرات وجود داشته است.

از دیدگاه نفوذ به بازار‌های هدف صادراتی، اعتبار خریدار نوعی تأمین مالی است که از آن به عنوان بازوی اجرایی دولت‌ها نام برده می‌شود و هرگاه دولت‌ها بخواهند توسعه اقتصادی را به خارج از مرز‌ها تسری دهند، بر صادرات خدمات فنی مهندسی متمرکز می‌شوند؛ همچنین علاوه بر ارزآوری صادرات خدمات فنی مهندسی، می‌توان از این بستر برای نشان دادن توان و ظرفیت‌های علمی و فنی کشور به دنیا استفاده کرد.

یادآور می‌شود در پروژه احداث سد و نیروگاه برق اوما اویا با توجه به مزیت نسبی ایران در حوزه خدمات فنی و مهندسی مانند سد‌سازی و احداث نیروگاه در جهان، رئیس جمهور وقت، تأمین مالی این پروژه را در قالب اعتبار خریدار به بانک توسعه صادرات محول کرد.

به تصریح معاونت‌های بین‌الملل و اعتبارات بانک توسعه صادرات ایران، تجربه همکاری با کشور سریلانکا، بسیار موفقیت‌آمیز بوده و به نظر می‌رسد سکوی مناسبی برای جهش صادراتی شرکت‌های خدمات فنی مهندسی کشور به سایر کشور‌ها باشد.

لازم به ذکر است پیش از این نیز طی قراردادی بین بانک توسعه صادرات ایران و وزارت دارایی سریلانکا، تسهیلات اعتبار خریدار بالغ بر ۳۱ میلیون یورو برای اجرای طرح برق‌رسانی ۱۰۰۰ روستا پرداخت شد که با موفقیت به پایان رسید و طرف سریلانکایی نیز در فرایند بازپرداخت اقساط، همکاری لازم را به عمل آورده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  •