×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
از معدن تا آفتاب در ذوزنقه طلایی ایران/دستاوردهای ساتبا در استان کرمان

 

 

از گرم ترین نقطه زمین تا بزرگترین بنای خشتی جهان، تنها یک گام فاصله است؛ خان ۲۰۰۰ مگاوات نیروگاه های خورشیدی بر پهناورترین استان کشور از بام خانه ها تا صنایع و کویر در حال گسترده شدن است و چراغ امیدی که در دل اقشار محروم استان کرمان، صنعت گران و کشاورزان استان کرمان روشن شده است.

تا آنجا که کشاورز آفتاب سوخته رفسنجان با شهرت جهانی محصول پسته اش در جهان خطاب به مسیولان وزارت نیرو می گوید، پنل های خورشیدی را به سر چاه های کشاورزی برسانید و تولیدکنندگان و صنعتگران جوان و پیری که با غرور و افتخار از نیروگاه های تجدیدپذیر پرده برداری می کنند.

در سفر دو روزه معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق(ساتبا) به استان کرمان بیش از پنج نیروگاه خورشیدی در شهرستانهای بم و رفسنجان به ظرفیت مجموع بیش از ۳۸ مگاوات و ۴۰۰ سامانه خورشیدی ۵ کیلوواتی انشعابی برای اقشار محروم در روستاهای شهرستان رفسنجان به بهره برداری رسید؛ از پروژه کارخانه تولید پنل خورشیدی منطقه ماهان بازدید شد و دو تفاهمنامه همکاری ساتبا با اتاق بازرگانی و استانداری کرمان، امضا و مبادله شد.

سخنرانی دکتر محمود کمانی، رییس سازمان ساتبا در همایش بین المللی معرفی فرصت های سرمایه گذاری (کرمان آیدکس) برای پژوهشگران، سرمایه گذاران و تولیدکنندگان و تشریح چشم انداز، سیاستگذاری ها، اقدامات، وضعیت ایران و استان کرمان در توسعه انرژی های تجدیدپذیر و رفع ناترازی انرژی، نشست با استاندار کرمان و مسوولان استان به منظور چاره اندیشی برای رفع موانع تولید انرژی های تجدیدپذیر در این استان از دیگر برنامه های سفر معاون وزیر نیرو به کرمان بود.

افتتاح نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی صفاییه رفسنجان، نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی نرماشیر در شهرستان بم، فاز نخست نیروگاه خورشیدی ۵ مگاواتی شرکت تولیدکننده سیمان کرمان، نیروگاه خورشیدی ۶ مگاواتی شهرستان رفسنجان و ۴۰۰ نیروگاه خورشیدی خانگی و حمایتی ۵ کیلوواتی در شمال استان کرمان از دستاوردهای سفر رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق(ساتبا) به استان کرمان بوده است.

سرمایه گذاران و تولیدکنندکان در گفت و گو با معاون وزیر نیرو از مسایل و موانع تولید همچون تخصیص ارز و تامین منابع مالی سرمایه در گردش در پیشبرد پروژه های توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر گفتند و کشاورزان، دغدغه و نگرانی خود را برای محدودیت مدیریت بار در فصل کشاورزی استان کرمان مطرح کردند و رییس سازمان ساتبا نیز وعده پیگیری مسایل را از وزارتخانه های مرتبط داد و در گفت و گو با استاندار کرمان و مسوولان ذیربط خواست با همت جمعی، طرحی برای اجرایی شدن مصوبه اخیر وزارت نیرو مبنی بر راه اندازی نیروگاه های خورشیدی بر سر چاه های کشاورزی در این استان، ارایه شود تا در سال جاری به نتیجه برسد و دغدغه کشاورزان هر چه سریعتر برطرف شود.

دکتر محمود کمانی، معاون وزیر نیرو در سفر به استان کرمان با تاکید بر اینکه هیچ مسیری غیر از توسعه تجدیدپذیر وجود ندارد و عمده توسعه دنیا به سمت نیروگاه های تجدیدپذیر رفته است، اظهار کرد : به ازای هر کیلووات ساعت برق، یک سوم مترمکعب گاز مصرف می کنیم که اگر آن را با نرخ صادراتی گاز معادل ۳۵ سنت دلار درنظر بگیریم حدود ۶۰۰۰ تومان، هزینه تولید هر کیلووات ساعت برق با مصرف سوخت می شود در حالیکه می توانیم برق تجدیدپذیر را با قیمت هر کیلووات ساعت ۳۰۰۰ تومان به مردم به عنوان تولید کننده بدهیم و از آن سو گاز مصرفی را ذخیره و صادر کنیم تا برای کشور درآمد ایجاد شود.

امیر حسن زاده، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان نیز در این سفر با بیان اینکه هم اینک بیش از ۲۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در استان کرمان در حال ساخت است، تاکید کرد: کرمان باید به عنوان یک موقعیت ملی دیده شود چرا که از ظرفیت تابش موثر خورشید برخوردار است و خواهشمندیم سرمایه گذاران حوزه تجدیدپذیر به این استان هدایت شوند.

محمد مهدی فداکار، استاندار کرمان نیز در این سفر این استان را مهد انرژی های تجدیدپذیر از معادن تا پتانسیل فراوان تابش دانست و استان کرمان را ذوزنقه طلایی ایران زمین، معرفی و خاطرنشان کرد: زمین و معادن فراوان برای استفاده از ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر در استان کرمان وجود دارد و ۴۵۰۰ هکتار برای توسعه ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر به ظرفیت ۳۰۰۰ مگاوات در نظر گرفته شده است.

آنچه که مشخص است، ۸۰ درصد ظرفیت نیروگاه های جدیدالاحداث دنیا، تجدیدپذیر است و ایران نیز به دلیل ناترازی ۱۲ هزار مگاواتی انرژی و اقتصادی بودن ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر و آلاینده بودن نیروگاه های با مصرف سوخت فسیلی، چاره ای جز حرکت به سمت توسعه نیروهای تجدیدپذیر ندارد.

مسیر جاده توسعه انرژی های تجدیدپذیر در ایران و استان کرمان در حال هموار شدن است، چرا که عزم ملی در سال جهش تولید با مشارکت مردم شکل گرفته و همت دولتمردان و با مسوولیت وزارت نیرو و ساتبا بر این است که ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را تا پایان برنامه هفتم توسعه به ثمر برسانند.

منبع انرژی های نوین یعنی باد و خورشید و ظرفیت مواد معدنی مورد نیاز همچون سیلیس در ذوزنقه طلایی ایران، پتانسیلی است که مسوولان استان کرمان را بر آن داشته تا در جهت رشد اقتصادی و جذب سرمایه گذاران و افزایش اشتغال زایی در جهت توسعه انرژی های تجدیدپذیر قدم بردارند و در نتیجه تاکنون حدود ۱۳۵.۶ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در استان کرمان به بهره برداری رسیده و ساخت ۲۰۲۷.۵ مگاوات در حال اجراست.

هم اینک ۱۱۸۶ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در حال بهره برداری وجود دارد که در نتیجه این امر افزایش ۳۵ درصدی تولید انرژی های تجدیدپذیر در دولت سیزدهم محقق شده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  •