×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 23 November , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توسعه کشور از مسیر دریا می‌گذرد/ داخلی‌سازی ۸۵ درصدی در صنعت دریایی

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، معاون توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران افزود: ایران هشت‌هزار کیلومتر مرز آبی و خشکی با ۱۴ کشور دارد که ۴۰ درصد آنها مرز آبی، رودخانه‌ای و دریایی است و همین مساله اهمیت حوزه دریا را برای کشور در ابعاد مختلف نشان می‌دهد.

 

وی بیان‌داشت: دریا علاوه بر تامین منابع دریایی، زیردریایی، آبزیان و شیلات، همچنین گردشگری دریایی، از نظر سوق‌الجیشی و حمل و نقل از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

این مقام مسئول کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان‌کرد: اهمیت حمل و نقل دریایی به اندازه‌ای است که در همه اسناد رسمی کشور به‌ویژه در سال‌های گذشته مورد تاکید قرار گرفته و «توسعه دریامحور» یکی از کلیدواژه‌های اصلی بوده است.

 

وی ادامه‌داد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از ارکان قدرت کشور بوده است که از گزند تحریم‌ها نیز در امان نبوده است و این تحریم‌ها در حدی است که حتی پرسنل کشتیرانی در هیچ کجای جهان نمی‌توانند پیاده شوند.

 

معاون توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اینکه با وجود شرایط یاد شده چرا کشتیرانی سرپا مانده است، تصریح‌کرد: کشتیرانی یک بنگاه تمام‌راهبردی برای کشور است. این مجموعه ناوگان ملکی خودش را داراست و اگر چنین نبود، هزینه‌های حمل و نقل، بیمه و غیره در کشورمان بسیار بیشتر از میزان فعلی بود.

 

وی، وجود نیروهای متخصص را یکی از شاهکارهای کشور در این عرصه برشمرد و گفت: حضور نزدیک به چهار هزار نفر نیروی متخصص در حوزه دریا، همراه با نیروهای متخصص در حوزه کشتی و بازنشستگان، یکی از ارکان کشتیرانی است و این مهم به‌ویژه طی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته به مرور تقویت شده و امروز خود به تربیت دریانورد می‌پردازیم.

 

این مسئول خاطرنشان‌کرد: امروز بیش از ۸۵ درصد مایحتاج ما در این صنعت داخلی‌سازی شده است که به معنای کاهش ارزبری دست‌کم ۳۵۰ میلیون دلاری است.

 

وی در عین حال گفت: توسعه ناوگان ریلی نیازمند سرمایه‌گذاری، تخصص و تقویت سازندگان داخلی است.

 

ساخت ۱۲ فروند کشتی

 

وی اظهار داشت: برای نخستین بار در تاریخ کشور، ۱۲ فروند کشتی توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت است که چهار فروند آن در منطقه امیرآباد در حال اجراست.

 

این مقام مسئول کشتیرانی افزود: طی سال‌های آینده جهان با کمبود دریانورد مواجه می‌شود و از این رو انتظار می‌رود اصحاب رسانه در معرفی این شغل به یاری ما بشتابند و شاید نیاز باشد در حوزه دریا به تدوین سندی برای حوزه رسانه بپردازیم.

 

وی در خاتمه به رکوردشکنی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اشاره کرد و بیان‌داشت: از سال ۱۴۰۰ تاکنون حضور خارجی‌ها در ناوگان کشتیرانی به صفر رسید.

 

به گزارش ایرنا، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن ۱۴۱ فروند انواع شناور و حدود چهار هزار دریانورد خبره ایرانی، در سال‌های گذشته همواره تلاش کرده تا در سایه شدیدترین تحریم‌های بین المللی که بر علیه مدیران، دریانوردان، شناورها و حتی کانتینرها و تجهیزات ناوگان اعمال شده، نقش‌آفرینی جدی در اقتصاد ملی داشته باشد.

 

حمل بی وقفه سالیانه ۲۹ میلیون تن انواع محموله‌های تجاری طی ۳۶۵ روز سال در همه مسیرهای آبی جهان و حضور در کشورهای آفریقایی، آسیایی، اروپایی، آمریکای لاتین و منطقه خاورمیانه، از جمله توفیقات این گروه است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.