×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۳۰ مهر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 21 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 41 خبر
صعود صنایع پتروشیمی خلیج فارس به رتبه هجدهم در بین صد شرکت برتر پتروشیمی جهان

 

به گزارش سیمای اقتصادی ، دکتر علی عسکری مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در مجمع عمومی سالیانه این شرکت اظهار داشت :  به لطف تلاش‌های جهادی همکاران در این هلدینگ، دستاوردهای مهمی در سطح جهانی به‌دست آمده است. وی با اشاره به ارتقای رتبه جهانی شرکت بیان کرد : در دوره گزارش‌دهی اخیر، این شرکت توانسته است از رتبه بیست و هفتم در بین صد شرکت برتر پتروشیمی جهان به رتبه هجدهم صعود کند. این موفقیت را نتیجه رقابت سخت و توسعه پیوسته دانست، زیرا در سطح جهانی همه شرکت‌ها به دنبال رشد و پیشرفت هستند و تغییر رتبه جهانی کار بسیار دشواری است.

 

وی همچنین اشاره کرد : دو سال پیش، این شرکت در رتبه سی و هفتم قرار داشت و هدف آن‌ها رسیدن به زیر ۲۰ بود که اکنون این هدف محقق شده است. این پیشرفت افتخاری برای شرکت، همکاران و جمهوری اسلامی ایران است، زیرا شرکت پتروشیمی خلیج‌فارس به‌عنوان یک شرکت جهانی در بین صد شرکت برتر جهان رتبه‌بندی شده و اکنون در جایگاه هجدهم قرار دارد.

 

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس تأکید کرد : موفقیت‌های اخیر این شرکت به دلیل زحمات فراوان تک تک مدیران عامل، مهندسان، کارگران و نیروهای ستادی شرکت بوده  و این روند موفقیت‌آمیز ادامه دارد .

 

وی همچنین اشاره کرد : در سطح ملی، این شرکت نه تنها در بین صد شرکت برتر ایرانی جایگاه بالایی دارد، بلکه به عنوان برترین شرکت ایرانی شناخته می‌شود که این دستاورد بسیار ارزشمند است.

 

نکته قابل توجه دیگری که عسکری مطرح کرد، این بود که گزارش‌های مالی شرکت طی دو سال گذشته به تأیید سازمان حسابرسی رسیده است. او به دقت و نظم تیم‌های حسابداری شرکت اشاره کرد و گفت : ترازنامه‌های این هلدینگ عظیم و تمامی شرکت‌های زیرمجموعه آن مرتب، منظم و شفاف بوده‌اند و این مسئله را به عنوان یک موفقیت بسیار مهم برشمرد.

 

هلدینگ خلیج فارس مردمی‌ترین شرکت ایرانی است

 

دکتر علی عسکری اظهار داشت : این شرکت مسئولیت مدیریت سرمایه‌های بازنشستگان کشور، از جمله بازنشستگان نفت، بازنشستگان کشوری، سهام‌داران عدالت و دیگر سهامداران کوچک و بزرگ را بر عهده دارد. وی با اشاره به این که هلدینگ خلیج فارس مردمی‌ترین شرکت ایرانی است، به تعداد بالای سهام‌داران آن، که شامل میلیون‌ها نفر می‌شوند، افتخار کرد. او تأکید کرد : این شرکت به‌طور شبانه‌روزی تلاش می‌کند تا بیشترین سود و پیشرفت را برای سهام‌داران خود به ارمغان بیاورد.

 

عسکری همچنین به سخنان امیدبخش رئیس‌جمهور در دیدار با تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد : محیط کسب و کار بهبود یابد، بورس رشد کند و همه سرمایه‌گذاران از سود بیشتری برخوردار شوند.

 

عملکرد جهادی و کم‌نظیر هلدینگ در تولید

 

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در ادامه گزارش خود، تولیدات هلدینگ در سال ۱۴۰۲ را به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردها مطرح کرد. او اعلام کرد : در سال گذشته این شرکت توانست ۲۳.۲ میلیون تن محصول تولید کند، که خود یک عملکرد جهادی و کم‌نظیر در کشور بوده است. تولیدات این هلدینگ در سال جاری به ۲۴.۷ میلیون تن افزایش یافته که نشان‌دهنده رشد و توسعه قابل‌توجهی است.

 

دکتر علی عسکری در ادامه به افزایش تولیدات این شرکت اشاره کرد و گفت : این افزایش بیش از ۱.۵ میلیون تن بوده است. وی این مقدار را عدد کمی ندانست و به تلاش شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ برای دستیابی به این افزایش تولید اشاره کرد.

 

به گفته مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ، پتروشیمی بندر امام ۵۱۸ هزار تن، پتروشیمی پارس ۴۰۰ هزار تن، و پالایشگاه گاز بیدبلند ۶۰۸ هزار تن به تولید خود اضافه کرده‌اند. او در ادامه به موفقیت پتروشیمی بیدبلند اشاره کرد و گفت : این شرکت در آینده نزدیک ۱۲ فلر (مشعل گازی) را خاموش کرده و به جای آن‌ها تناژ تولید را افزایش خواهد داد. همچنین، پالایش گاز هویزه خلیج فارس نیز ۲۷۳ هزار تن به ظرفیت تولید خود اضافه خواهد کرد.

 

وی اظهار داشت : پیش‌بینی می‌شود تولید این هلدینگ در سال جاری به ۲۸.۷ میلیون تن برسد. طبق گزارش ۲۸ مهر ۱۴۰۳، تولید تجمیعی گروه به ۱۵.۸ میلیون تن رسیده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود ۶ درصد رشد داشته است و تا این مقطع ۹۶ درصد از برنامه تولید پیش‌بینی شده را محقق کرده‌اند.

 

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ابراز امیدواری کرد : تا پایان سال، تولیدات این هلدینگ به ۲۸٫۷ میلیون تن برسد. او تأکید کرد: هلدینگ خلیج فارس تا کنون به رشد حدود ۷ درصد در سال دست یافته است و در صورت تحقق اهداف سال جاری، این میزان رشد حتی بیشتر خواهد شد، که دستاوردی افتخارآمیز محسوب می‌شود.

 

افزایش فروش کل هلدینگ به ۵۰۹ هزار میلیارد تومان

 

عسکری همچنین به روند فروش این هلدینگ در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت : فروش کل هلدینگ خلیج فارس در سال ۱۳۹۹ معادل ۱۶۵ هزار میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۰۷ هزار میلیارد تومان، و در سال ۱۴۰۱ به ۴۱۸ هزار میلیارد تومان رسید. در سال جاری، فروش کل هلدینگ به ۵۰۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، که نشان‌دهنده رشد قابل توجه در عملکرد مالی شرکت است.

 

دکتر علی عسکری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، در ادامه صحبت‌های خود اعلام کرد : پیش‌بینی این هلدینگ برای تولید سالانه ۲۸٫۷ میلیون تن است و ابراز امیدواری کرد که در سال آینده بتوانند گزارشی مبنی بر فروش ۷۰۹ هزار میلیارد تومانی ارائه دهند.

 

وی همچنین به سود خالص هلدینگ اشاره کرد و توضیح داد : سود خالص این شرکت در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ معادل ۳۹ هزار میلیارد تومان بوده که بخشی از آن تقسیم شده است. در ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ سود به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و در ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ به ۶۸ هزار میلیارد تومان رسید. برای سال جاری نیز پیش‌بینی شده است که سود هلدینگ خلیج فارس به ۷۷ هزار میلیارد تومان برسد که این سود مربوط به شرکت اصلی محسوب می‌شود و قرار است تصویب و تقسیم شود.

 

سود تلفیقی امسال به ۱۲۴ هزار میلیارد تومان رسید

 

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، با اشاره به سود خالص تلفیقی این هلدینگ بیان کرد : سود تلفیقی سال گذشته ۱۰۱ هزار میلیارد تومان بوده است و امسال این سود به ۱۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

وی همچنین به نوسانات بازار بورس اشاره کرد و توضیح داد : سهام هلدینگ خلیج فارس طی سه سال گذشته ۱۰۷ درصد رشد داشته است. او تصریح کرد : نوسانات بورس و سهام این هلدینگ طبیعی است و بخشی از روند بازار به شمار می‌آید.

 

دکتر علی عسکری همچنین به راه‌اندازی چند پروژه مهم اشاره کرد واز مگا پروژه پالایشگاه هویزه خلیج فارس به‌عنوان یکی از دستاوردهای برجسته یاد کرد. وی توضیح داد که این پالایشگاه گازی برای جمع‌آوری گازهای غرب کارون طراحی شده است. وی بیان کرد : پس از ۱۲ سال تلاش و مشاهده اثرات منفی فلرها (مشعل‌های گازی) که هم باعث آلودگی هوای خوزستان و هم هدررفت منابع ثروت می‌شد، این پروژه با سرعت بیشتر پیگیری شد و در نهایت با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.

 

وی افزود : در حال حاضر این پالایشگاه با ظرفیت ۲۵۰ میلیون فوت مکعب در روز فعالیت می‌کند، اما ظرفیت آن قرار است به ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز برسد که این افزایش ظرفیت در سال جاری محقق خواهد شد. وی توضیح داد :افزایش تولید در هویزه نتیجه این اقدامات بوده و لوله‌هایی از فلرها برای تأمین خوراک این پالایشگاه در حال نصب هستند. با تکمیل این پروژه، تولید، سود و درآمد هلدینگ خلیج فارس دوباره رشد خواهد کرد.

 

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، به یکی دیگر از پروژه‌های مهم این هلدینگ اشاره کرد و گفت : مگا پروژه هویزه خلیج فارس با ارزش تقریبی ۱.۳ میلیارد دلار یکی از پروژه‌های بزرگ این شرکت است. علاوه بر این وی از پتروشیمی الفین گچساران به عنوان یک پروژه دیگر یاد کرد که با حضور رئیس‌جمهور، شهید رئیسی، افتتاح شده است. این پروژه‌ها نشان‌دهنده توسعه و گسترش ظرفیت‌های هلدینگ خلیج فارس در حوزه پتروشیمی و انرژی هستند.

 

تبدیل متانول به بنزین با هدف جبران ناترازی

 

دکترعلی‌عسگری با بیان اینکه باتوجه به کمبود بنزین برنامه داریم متانول را به بنزین تبدیل کنیم و این اقدام با افتتاح پتروشیمی آپادانا محقق خواهد شد.وی با بیان اینکه باتوجه به لزوم تاسیسات فرآورشی سرچاهی افزایش تولید و فروش نفت خام و در نتیجه افزایش خوراک قابل دسترسی و کاهش ریسک کمبود خوراک ناشی از عدم توسعه متناسب ظرفیت تولید نفت و همچنین بازسازی و نوسازی تاسیسات فرسوده موجود با جایگزینی واحدهای فراورشی سریع‌النصب و با راندمان اقتصادی بالاتر در دستور کار قرار گرفته است.مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه ساخت داخل و بومی‌سازی دانش فنی، اظهار کرد: عقد ۴۱۰ قرارداد و تفاهم‌نامه با بیش از ۳۳۲ شرکت فن‌آور و دانش بنیان به ارزش بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان طی دو سال گذشته بیانگر اهمیت و توجه به این بخش است.

 

در این مجمع سهام‌داران با تقسیم سود ۵۴۰ ریالی از ۱۰۴۰ ریال سود هر سهم موافقت کرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.