×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 23 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 50 خبر
راهکار مدیران فولاد برای بازیافت حرارتی و حرکت در مسیر کربن زدایی

برنامه صرفه جویی ۵۰ درصدی فولاد خوزستان

 

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در این پنل تخصصی، گفت: اقتصاد چرخشی یک مدل تولید و مصرف است که استفاده بهینه از مواد را در پی دارد.

 

ابراهیمی با بیان اینکه مصرف قراضه در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۹۸ میلیون تن بوده است، گفت: هند تا سال ۲۰۴۷ هم تولید خود از قراضه را از ۲۰ به ۵۰ درصد می‌رساند. وی در ادامه اظهار داشت: رشد مصرف فولاد تا ۲۰۵۰ حدود ۹ درصد پیش بینی شده اما مصرف قراضه به ۴۰ درصد می‌رسد.

 

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان با اشاره به بازیافت حرارت به عنوان یکی از روش‌های بهینه‌سازی انرژی، گفت: مطالعات ما نشان می‌دهد که با بازیافت حرارت صنعت، برق مورد نیاز را می‌توانیم تولید کنیم.

 

وی افزود: بازیافت حرارت منجر به افزایش بازدهی سیستم، کاهش مصرف سوخت و کاهش مصرف گاز Co2 می‌شود.

 

ابراهیمی تصریح کرد: شرکت فولاد خوزستان مطالعاتی در این زمینه با شرکت‌های دانش بنیان انجام داده و به نتایج مناسبی رسیده است.

 

 

اجرای طرح پساب صنعتی

 

از سوی دیگر مهدی کوهی مدیر عامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه طرح استفاده از پساب های صنعتی و بهداشتی با ۸۵ درصد پیشرفت در حال اجراست، گفت: این طرح با همکاری شرکت های دانش بنیان انجام شده و در دهه فجر افتتاح می شود.

 

وی افزود: مزایای این طرح شامل تضمین کیفیت فولاد، کاهش برداشت آب، حفظ محیط زیست، ساماندهی فاضلاب شهرهای اطراف و امکان انجام طرح های توسعه است.

 

کوهی با بیان اینکه راهی جز تولید فولاد سبز نداریم، تصریح کرد: تا سال ۲۰۳۵ باید تولید فولاد سبز را داشته باشیم و ضروری است برای دستیابی به این هدف، دولت از منابع صندوق ذخیره ارزی یا ارائه تسهیلات کم بهره، به برنامه تولید فولاد سبز کمک کند.

 

 

راهکارهای کاهش کربن در فولاد

 

محمد کمال زاده، مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران نیز در این پنل تخصصی با اشاره به راهکارهای کاهش میزان کربن در صنعت فولاد گفت: نخستین گام، تغییر روش تولید از کوره بلند به کوره قوس الکتریکی است که با توجه به عمده تولید فولاد ایران به روش قوس الکتریکی، می توان اذعان کرد که این امر در راستای فولاد سبز است.

 

وی افزود: روش دوم، جذب، ذخیره‌سازی و استفاده از کربن (CCS) است که ما برای تحقق این مهم، از شرکت های دانش بنیان درخواست همکاری داریم. کمال زاده ادامه داد: روش سوم، جایگزینی هیدروژن -به عنوان عامل احیا کننده- با گاز طبیعی یا زغال در واحدهای احیا است.

 

 

ضرورت توجه جدی‌تر به کاهش کربن در تولید

 

محمد ابکا، مدیرعامل شرکت فولاد تکنیک در این پنل تخصصی با بیان اینکه علت کامل نشدن ظرفیت های تولید، عبور از طرح جامع فولاد بوده است، گفت: در طرح ایجاد ۵۵ میلیون تن ظرفیت فولاد، زیر ساخت ها دیده نشده است.

 

وی ادامه داد: در درون بخشی زنجیره (تولید نیمه نهایی تا نهایی)، با عدم توازن مواجه شده ایم.

 

ابکا با بیان اینکه دنیا از ۲۰-۲۵ سال پیش نگران ورود کربن به اتمسفر شده است، اظهار داشت: فولاد ۸ تا ۱۰ درصد ( از صنایع) کربن وارد هوا می کند.

 

وی افزود: چندان دور نیست که کشورها بر روی فرآیند تولید فولاد تعرفه بگذارند. در این صورت، باید عمیق تر و جدی تر به تولید فولاد توجه کرد.

 

 

جداسازی تیتانیوم و وانادیوم از سرباره ذوب آهن

 

سیروس مؤتمن، نائب رئیس انجمن خدمات مهندسی اصفهان در این پنل با اشاره به اهمیت بازیابی سرباره‌های کارخانه‌های فولادی گفت: سرباره شرکت ذوب آهن اصفهان از مواد ارزشمندی همچون وانادیوم و تیتانیوم برخوردار است.

 

وی ادامه داد: از انجمن آهن و فولاد ایران و همچنین شرکت ذوب آهن تقاضا داریم نسبت به کسب فرآیند استحصال این مواد از سرباره اقدام کند.

 

 

ضرورت تولید فولاد کیفی‌تر

 

محمدحسن جولازاده، عضوهیات‌مدیره انجمن آهن و فولاد ایران در این پنل با بیان اینکه باید فولادِ اقتصادی تر و با کیفیت بالا تولید کنیم، گفت: با توجه به وجود قابل توجه سرباره در .واحدهای فولادی، نیاز به یک مدیریت توانمند برای بازیافت این مواد داریم.

 

وی افزود: سال گذشته میلادی، دنیا ۶۱۶ میلیون تن سرباره تولید کرد که حدود ۴۱۹ میلیون تن آن مربوط به کوره بلند بوده است. به گفته جولازاده، در چین کل سرباره تولید شده، به مصرف می رسد.

 

 

تجارت کربن در دنیا

 

عبدالله اعزازی اردی مدیر عامل شرکت مهندسی آمیار پولاد، در این پنل اهمبت تجارت کربن در دنیا را مورد تاکید قرار داد و گفت: درباره بهینه سازی انرژی حرارتی از بخش کک سازی شرکت ذوب آهن اصفهان مذاکراتی شده و اقداماتی صورت گرفته است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.