×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۱۹ دی , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 8 January , 2025  .::.  اخبار منتشر شده : 45 خبر
۲ راهبرد اساسی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای هوشمندسازی

 

به گزارش  از پایگاه اطلاع‌رسانی قرض‌الحسنه، دکتر «غلامرضا فتحعلی» مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در مراسم افتتاحیه دهمین رویداد تراکنش ایران به بررسی راهبردهای هوش مصنوعی در نظام بانکی کشور پرداخت و گفت: ارزش هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۲  به ۱۴۲ میلیارد دلار رسید بود و پیش‌بینی می‌شود ارزش این بازار در سال ۲۰۳۰ به  ۱.۸ تریلیون دلار برسد.

 

فتحعلی با بیان اینکه ارزش سرمایه‌گذاری شرکت‌های فین‌تکی در حوزه هوش مصنوعی به  ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده، افزود: در واقع هوش مصنوعی این توانایی را دارد تا بیش از ۴۰ درصد بهره‌وری سازمان‌ها را ارتقا داده و تا ۹۰ درصد خطای انسانی را در زمینه تحلیل داده کاهش دهد.

 

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به رویکرد هوش مصنوعی در حوزه بانکداری دیجیتال کشور، اظهار داشت: ارائه راه‌حل‌های هوشمند برای ارتقای نظام بانکی، تحلیل داده‌ها بدون خطای انسانی، ارتقای بهره‌وری سازمان، استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی در مدیریت ریسک، تسهیل فرآیندهای بانکی و کاهش نیروی انسانی، بهینه‌سازی منابع بانکی و شخصی‌سازی خدمات بانکی از جمله دستاوردهای مهم هوش مصنوعی در نظام بانکی کشور است که برای دستیابی و توسعه آن باید استراتژی مدونی ایجاد شود.

 

فتحعلی به استراتژی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای توسعه هوش مصنوعی در سیستم بانکی کشور اشاره کرد و گفت: این بانک دارای حدوداً ۲۰ میلیون مشتری معادل یک‌چهارم جمعیت ایران است و بالغ بر ۴۰۰ همت منابع در اختیار دارد.

 

وی ادامه داد: دو راهبرد اساسی برای توسعه هوش مصنوعی در بانک دنبال می‌شود. نخستین راهبرد، توسعه کسب‌وکار و دومین مورد، توسعه و ارتقای بانکداری دیجیتال و پلتفرمی است که در این مسیر سرزمین هوشمند مهر شکل گرفته است.

 

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به بیان ویژگی‌های سرزمین هوشمند مهر پرداخت و افزود: رویکرد سرزمین هوشمند مهر همان بانکداری دیجیتال است که پلتفرم‌های اختصاصی برای آن با کمک هوش مصنوعی طراحی شده و تا کنون از این طریق بیش از ۴ میلیون اعتبارسنجی، ۲ میلیون افتتاح حساب و پرداخت ۲۸۰ همت تسهیلات صورت گرفته است.

 

فتحعلی با اشاره به جایگاه هوش مصنوعی در راهبرد سه‌ ساله بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، تأکید کرد: توسعه خدمات شعب مجازی بانک و کاهش شعب فیزیکی برای کاهش هزینه‌های سربار، از رویکردهای اصلی ما در چشم‌انداز  سه‌ ساله بانک است تا با کمک هوش مصنوعی، هر چه سریع‌تر به آن دست یابیم.

 

به گفته مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران همه هزینه سربار این بانک ۴ درصد هزینه‌های جاری است که این یک مزیت نسبت به سایر بانک‌ها است که با استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی و بانکداری دیجیتال  مقرر شده این هزینه کاهش یابد.

 

وی به تشریح دیگر ظرفیت هوش مصنوعی در حوزه بانکداری پرداخت و گفت: حفظ امنیت سایبری، بهبود خدمات مشتریان و به حداقل رساندن چالش‌های نظام بانکی می‌تواند از دستاوردهای هوشمندسازی نظام بانکی و پرداختی کشور باشد.

 

فتحعلی، فرهنگ‌سازی در زمینه هوش مصنوعی را از چالش‌های اساسی حوزه بانکی کشور دانست و گفت: بخشی از این فرهنگ‌سازی درون‌سازمانی است و بخش دیگر مربوط به حاکمیت و نهادهای نظارتی است که با آموزش به کارکنان، توسعه رویکردهای دیجیتال، هماهنگی و همدلی با نهادهای حاکمیتی مربوطه، چالش مذکور قابل رفع است.

 

وی در پایان، چالش دیگر را در زمینه زیرساخت‌های حوزه فناوری و ارتباطات دانست و گفت: از آنجایی که  تأمین زیرساخت‌های صنعت بانکی کشور گران و هزینه‌بر بوده و در معرض تحریم قرار دارد، کار با پیچیدگی‌هایی همراه است که امیدواریم با تعامل بانک‌ها و شرکت‌های فناوری و استارت‌آپی، این چالش رفع شود و هوش مصنوعی در نظام بانکی کشور توسعه یابد.

 

گفتنی است، دهمین رویداد تراکنش ایران با حضور جمع کثیری از مدیران، متخصصان و فعالان اکوسیستم صنایع مالی، بانکی، پرداخت، فناوری و نوآوری یکشنبه (۱۷ دی ماه ۱۴۰۳) افتتاح شد و تا ۱۹ دی ماه در محل هتل لاله و مرکز آفرینش‌های کانون برپا است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.