- نویسنده : سیمای اقتصادی
- 12 ژانویه 2025
- کد خبر 95986
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
به گزارش از روابط عمومی شاپرک، آزاده باقری، معاون راهبرد و نوآوری شرکت شاپرک در این نشست اظهار کرد: صنعت پرداخت به دلیل حساسیتها و پیچیدگیهایش پتانسیل زیادی برای بهرهگیری از هوش مصنوعی در تنظیمگری دارد و این ابزار میتواند ما را به آیندهای امنتر و پایدارتر رهنمون سازد.
وی تصریح کرد: پذیرش هوش مصنوعی در تنظیمگری به معنای پذیرش آیندهای پویا و پیشرو برای صنعت مالی است و در واقع تنظیمگری هوشمند آنجایی اتفاق میافتد که مرز ظریف میان ریسکها و فرصتها به درستی شناسایی و مدیریت شود و این مسئولیت تنظیم گران را بسیار سنگین میکند.
شاپرک با هوش مصنوعی تخلفات مالی را شناسایی میکند!
دکتر مهدی احمدی، سرپرست مدیریت نوآوری شاپرک نیز در این نشست گفت: آینده رگولاتوری مالی با بهرهگیری از تعامل پویا بین تخصص انسانی و قابلیتهای هوش مصنوعی شکل خواهد گرفت و نتیجه آن یک زیست بوم مالی منعطف، نوآور و فراگیر خواهد بود.
وی با بیان اینکه با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی، انتظار میرود در الگوریتمهای کشف تقلب نیز پیشرفت حاصل شود، خاطر نشان کرد: یکی از موضوعات مورد توجه در صنعت پرداخت، وجود تراکنشهای فیک است که خوشبختانه ما در شاپرک توانستهایم با الگوریتمهایی این نوع تراکنشها را پاکسازی کنیم؛ از بین رفتن تراکنشهای فیک، واقعی بودن آمارها را موجب میشود.
شاپرک برای بهره برداری از دارایی دادههای خود سازوکار تعریف کند!
دکتر هادی ویسی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: میتوان جذابترین پروژه هوش مصنوعی را چت جیپیتی برشمرد که در آن از دادههای زیادی استفاده شده است.
وی افزود: برای اینکه در هوش مصنوعی موفق باشیم باید در چهار مولفه موفق باشیم؛ اولین شاخص تکنولوژی و زیرساخت است، مولفه بعدی افراد متخصص است و سومین مولفه نیز فرآیندها، قوانین حاکمیتی و بالادستی هستند، در نهایت آخرین مولفه نیز داده است که قطعا مهمترین مولفه همین داده است.
ویسی با بیان اینکه نهادهایی مانند شاپرک میتوانند دادههای غنی خود را در اختیار سایر بخشها قرار دهند، اظهار کرد: لازمه اینکه از این دارایی با ارزش استفاده شود این است که دسترسی به دادهها فراهم شود و نهادهایی تصمیمگیر برای استفاده از آنها سازوکار مشخص تعریف کنند.