×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 20 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
با حضور وزیر اقتصاد؛ نسخه الکترونیکی سفته و تسهیلات و اعتبارات ديجيتال راه اندازي شد

به گزارش “سیمای اقتصادی”   دکتر فرهاد دژپسند که در مراسم رونمايي از «نسخه الكترونيكي سفته» و «تسهيلات و اعتبارات ديجيتال» در محل وزارت اقتصاد سخن مي گفت، بيان داشت: اقتصاد هوشمند با هدف شتاب بخشي به پيشرف اقتصادي كشور، يكي از رويكرد هاي اصلي وزارت اقتصاد است، لذا از ابتداي شروع كار در وزارت اقتصاد، به دليل عدم وجود بستر و تشكيلات لازم براي تحقق اين مهم، دفتر فنآوري اطلاعات را به «مركز فناوري اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند» ارتقاء داديم.

وی یادآور شد: این دفتر، تنها یک تشکيلات درون دستگاهي نيست بلکه در کنار كاركرد درون حوزه اي؛ يكسري اقدامات و كاركرد هاي فراگير و ملي هم دارد كه امروز، رونمايي از اين دو خدمت (نسخه الكترونيكي سفته و تسهيلات و اعتبارات ديجيتال)، جلوه اي از كاركرد بيروني تشكيلات مذكور است.
وزیر اقتصاد افزود: همچنین، تاسیس «شورای راهبري فناوري اطلاعات و ارتباطات وزارت اقتصاد» با عضويت معاونان وزير و روساي سازمان هاي تابعه، گام مهم ديگري به منظور ايجاد يک فرآيند سياستگذاري توسط مجموعه دست اندرکاران اين وزارتخانه، براي راهبري اقتصاد هوشمند بود، خوشبختانه با اين اقدام، فرآيندها و بستر ها به شکلي مهيا گرديد که ورود به اقتصاد هوشمند، بطور جدي ، به پيش رود.
وی تصریح کرد: شیوع بیماري کرونا در کشور و محدوديت هاي مراجعات حضوري، فرصتي پيش روي قرار داد تا پروژه هاي اقتصاد هوشمند با سرعت بيشتري اجرايي شود.
دکتر دژپسند گفت: یک بحث مهم در موضوع «توسعه پایدار» استفاده بهینه از منابع از جمله حذف کاغذ از فرآیند ها است؛ شکل گيري اقتصاد هوشمند، گامي بزرگ در همين مسير و جلوگيري از تخريب محيط زيست محسوب مي شود.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه «شکل متکامل پیاده سازي اقتصاد هوشمند، به حذف حضور فيزيکي پرسنل از فرآيند ها مي انجامد»، تاكيد كرد: اين، البته به معناي حذف فرصت هاي شغلي نيست؛ بلكه به معناي جايگزيني مشاغل و قرار گرفتن انسان در مقام راهبري و ظرفيت سازي براي توسعه است.
وی عنوان داشت: وقتی ما در مورد مالیات، گمرک، بورس، بیمه و .. صحبت مي کنيم؛ اينها همه بخش هايي از وزارت اقتصاد هستند که با هوشمندسازي، به صورت هسته هايي هوشمند در کنار هم قرار مي گيرند و اتفاقا همديگر را كامل مي كنند و مي توانند زمينه ساز تحقق اقتصاد هوشمند باشند.
دژپسند ادامه داد: با آزاد سازی سهام عدالت که با فرمان مقام معظم رهبری و همچنین تاکید رييس جمهور محترم صورت پذيرفت، توانستيم با توجه به شرايط کرونايي و عدم امکان مراجعه حضوري، در فرايند اين آزاد سازي، احراز هويت را به صورت الكترونيكي، انجام دهيم و اين تجربه مهم مي تواند براي حوزه هاي ديگر بازار سرمايه نيز بكار رود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکيد کرد: بايد خدمات الکترونيکي سفته، برات، تسهيلات و خدماتي كه در حال حاضر مرتبط با اعتبارات و تسهيلات كرونا است و توسط بانك ملي ارائه مي شود را در آينده اي نزديك به تمامي بانك ها و براي همه تسهيلات و اعتبارات تعميم داد.
وی تصریح کرد: چنانچه فعالان اقتصادی احساس کنند، امور روزانه مرتبط با کسب و کار آنها از طریق الكترونيكي و بدون صرف هزينه و جابجايي فيزيكي قابل تحقق است، قطعا انرژي و فرصت بيشتري را براي انجام فعاليت هاي توليدي در بنگاه اقتصادي خواهند داشت. اين خود يكي از فوايد اقتصاد هوشمند است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.