- نویسنده : سیمای اقتصادی
- 30 سپتامبر 2025
- کد خبر 125924
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
به گزارش خبرنگار اقتصاد سرآمد آنلاین، هاشمی با اشاره به اهمیت سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ گفت:«این سند راهبردی که در سال ۱۴۰۰ تدوین و ابلاغ شد، مسیر توسعه صنعت گوهرسنگ ایران را از اکتشاف تا حضور در بازارهای جهانی مشخص کرده است. در اجرای این سند، هشت وزارتخانه و ۲۰ سازمان و نهاد دولتی و غیردولتی مشارکت دارند و وظایف مشخصی در هر بخش بر عهده آنها گذاشته شده است.»
وی افزود: «این سند به طور جامع تعاریف مربوط به گوهرسنگها، فلزات گرانبها و جواهرات را شامل میشود و برنامههای مشخصی برای توسعه بازار داخلی و صادرات تدوین شده است.»
هدفگذاری سهم یک تا دو درصدی در بازار جهانی
هاشمی با تاکید بر کمبود سهم ایران در بازار جهانی، گفت: «گردش مالی گوهرسنگها، الماس و فلزات گرانبها در دنیا سالانه حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار است. هدف ما این است که در افق پنج ساله اول سهم ایران به یک درصد و در پنج ساله دوم به دو درصد برسد.»
وی تاکید کرد که این برنامهها شامل تمامی مراحل زنجیره ارزش از اکتشاف، استخراج، فرآوری، تراش و برندسازی تا صادرات میشود.
آزادسازی واردات گوهرسنگ خام و توسعه زیرساختهای آموزشی
هاشمی در خصوص ورود گوهرسنگهای خام به کشور توضیح داد:«پیش از این، واردات گوهرسنگ خام به ایران ممنوع بود. با اصلاح قوانین، اکنون واردات آزاد است و جزو مواد اولیه صنعت محسوب میشود. نتایج این اقدام را در دومین نمایشگاه تخصصی گوهرسنگ در تهران مشاهده کردیم.»
وی افزود: «برای توسعه توانمندیهای داخلی، ۲۴ مرکز آموزش فنی و حرفهای در استانها تجهیز شدهاند تا آموزشهای تراش بازار محور را ارائه کنند. تاکنون حدود ۷۵۰۰ نفر آموزش دیدهاند و ۲۲۰ نفر به صورت تخصصی در حوزه تراش زاویه فعالیت میکنند.»
برندسازی گوهرسنگهای ایرانی؛ از فیروزه تا عقیق
هاشمی درباره برندسازی گوهرسنگهای ایرانی توضیح داد: «هدف ما ایجاد برندهای شناختهشده جهانی برای گوهرهای ایرانی است؛ مانند فیروزه شهربابک، فیروزه نیشابور، عقیق خراسان جنوبی و عقیق نمین اردبیل. با این اقدامات، میتوان از خامفروشی جلوگیری کرد و ارزش افزوده بیشتری برای صنعت ایجاد نمود.»
وی ادامه داد: «فعالیتهای برندسازی شامل شناسایی کیفیت، درجهبندی، یدینگ و نمایشگاههای تخصصی داخلی و بینالمللی است.»
ورود ایران به حوزه تراش الماس
هاشمی در پاسخ به سوالی درباره الماس گفت: «ایران در زمینه استخراج الماس محدودیت دارد و جزو پیمان کیمبر نیست، اما با تمرکز بر حوزه تراش، میتوانیم وارد این بازار جهانی شویم. پروژهای مشترک با دانشگاه تهران در حال اجراست تا دانش فنی و تجهیزات لازم وارد کشور شود. پیشنیاز این اقدام، توسعه آموزشهای پایهای تراش گوهر در کشور بوده است.»
اکتشاف و مدیریت مواد معدنی دوم و کانیهای کلکسیونی
هاشمی به اکتشافات اخیر در استانها اشاره کرد و گفت: «در ۱۱ استان عملیات اکتشافی انجام شده و استان همدان به عنوان پایلوت معرفی شده است. همچنین مواد معدنی دوم مانند گارنت و دمانتوئید در جنوب کرمان و شمال هرمزگان شناسایی و استخراج میشوند. کانیهای کلکسیونی مانند واریسیت نیز تحت مدیریت قرار گرفته و استخراج اصولی آنها برنامهریزی شده است.»
وی افزود: «استخراج فیروزه در شهر بابک با ۷۵ تعاونی فعال ادامه دارد و برند فیروزه شهربابک در کنار فیروزه نیشابور و دامغان در بازارهای داخلی و خارجی خرید و فروش میشود.»
جمعبندی و چشمانداز آینده
هاشمی در پایان گفت: «با توسعه آموزش، تجهیز مراکز تراش، برندسازی گوهرهای ایرانی و همکاری بخش خصوصی، ایران میتواند سهم واقعی خود را در بازار جهانی گوهرسنگها بدست آورد. پروژههای رتبهبندی و یدینگ فیروزه و سایر گوهرهای ایرانی در حال اجراست تا محصولات ایرانی به جای نامهای دیگر، با برند ایرانی در دنیا عرضه شوند.»










