- نویسنده : رویداد آنلاین
- 11 جولای 2022
- کد خبر 33326
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
به گزارش “سیمای اقتصادی” حدود ۹ سال از عمر این شرکت بیمه میگذرد که ۵ سال آن با مدیریت یونس مظلومی بودهاست. در ادامه،مظلومی در گفتوگویی با «دنیای اقتصاد» به چالشهای مدیریت این پنجسال میپردازد. مظلومی در پاسخ به این پرسش که آیا میتوان عملکرد بیمه تعاون را به دو بخش قبل و بعد از او تقسیم کرد، گفت: بله. عملکرد شرکت بیمه تعاون را میتوانیم به دو بخش تقسیم کنیم و موضوع «ثبات مدیریت» را میتوان صفت مشخصه سالهای اخیر عنوان کرد که موجب روند صعودی عملکردها دربازار شده است. مدیرعامل بیمه تعاون با تاکید برنقش اعضای هیاتمدیره درحمایت از مدیرعامل در راستای اجرای برنامههای توسعهای شرکت متذکر شد: ازسال ۹۶ به بعد تغییرات زیادی در شرکت ایجاد شد. درآن دوره حتی مجمع عمومی صاحبان سهامی که برگزار شده بود به ثبت نرسیده بود و مدت زمان طولانی شرکت مدیرعامل نداشت، تا جایی که درسال ۹۶ صحبت از تعلیق و انحلال بیمه تعاون شد و بیمه مرکزی تذکرهای لازم را داده بود.
از مظلومی درباره سودآوری و وضعیت مالی شرکت سوال شد و او ضمن قدردانی ازسهامداران برای افزایش سرمایه شرکت به ۵۰۰ میلیارد تومان با اعلام رشد تولید حق بیمه و حضوری موفق در بازار دوم فرابورس درسالهای اخیر یادآور شد: درکنار اجرای برنامههای ترمیمی شرکت بیمه تعاون همواره به مسوولیت اجتماعی تمرکز دارد و در دوران آغاز پاندمی کرونا با ابتکار، بیمهنامه جدیدی را با عنوان «بیمه توقف کسب و کار ناشی از پاندمی»به بازار عرضه کرد که با اخذ مجوز از بیمه مرکزی به بازار عرضه شد و جا دارد با افتخار اعلام کنم، اگرچه بیمه تعاون با دادن خسارات در این رشته متضرر شد اما از بسته شدن ۵ هزار واحد صنفی که این بیمهنامه را خریداری کرده بودند، جلوگیری کرد که فکر میکنم ارزش این زیان را داشت. مدیرعامل بیمه تعاون با اشاره به حمایتهای بیمه مرکزی در مجوز عرضه این محصول به بازار و قبولی اتکایی آن افزود: تلاشهای شبکه فروش بیمه تعاون نیز در معرفی این طرح جدید مثالزدنی است.
فروش مستقیم و غیرمستقیم
بهنظر میرسد، موضوع فروش مستقیم و غیرمستقیم در بیمه تعاون نیاز به رمزگشایی دارد. زیرا طبق آماری که سال گذشته منتشر شد سهم استارتآپها در فروش محصولات بیمه تعاون نسبت به سایر شرکتها بیشتر است. این درحالی است که مظلومی در اختتامیه مسابقه اینشورتاک که به همت خود بیمه تعاون برای ارتقای سطح توانمندی نمایندگان در بازار اجرا شد، گفته است، «بهرغم استقبال از عرضه خدمات دیجیتال هنوز ۹۵درصد بیمهنامهها به صورت حضوری انجام میشود.» درعین حال بیمه تعاون این را هم اعلام کرده «سیاستهای این شرکت به سمت بیمههای زندگی حرکت کرده است به نحوی که در بودجه این شرکت مقرر شده سهم بیمههای زندگی از ۱۴ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۹ درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش یابد.»
حال این سوال مطرح میشود، در حوزه فروش بیمه تعاون چه اتفاقی افتاده است؟ آیا تیم فروش این شرکت روی همکاری استارتآپها برای توسعه بیمههای زندگی حساب کرده است؟ درحالی که مدیرش اعتقاد دارد هنوز ۹۵ درصد فروش به صورت حضوری انجام میشود. یونس مظلومی در این باره توضیح داد: کانال توزیع در بیمه تعاون متنوع است و ما از تمام ابزارها استفاده میکنیم. البته نقش نمایندگان این شرکت در بازار بسیار حیاتی است و نیاز به تلاش بسیار دارد. وی با یادآوری اینکه خود او کارش درصنعت بیمه را با فروش و به عنوان نماینده آغاز کرده است، ادامه داد: در بازار نماینده بیمه تعاون با ۹ سال قدمت باید با نماینده بیمه ایران با ۸۰ سال قدمت رقابت کند که کار بسیار سختی است و به تلاش دوچندان درجذب و حفظ مشتری نیاز دارد و به عنوان مدیرعامل بیمه تعاون از نمایندگان شرکت تشکر میکنم.
او افزود: بیمه تعاون همکاری خوبی با کارگزاران بیمه کشور دارد و بخشی از پرتفوی ما از طریق این گروه تولید میشود، به عبارتی ما با ارائه نرخ و شرایط مناسب توانستهایم نظر کارگزاران بیمه را درجلب رضایت مشتریانشان جلب کنیم. مدیرعامل بیمه تعاون ادامه داد: حضور درمزایده و مناقصات بیمهای نیز از طریق شعب و واحدهای ستادی اجرا میشود، درواقع فروش مستقیم با مذاکرات شعب با برخی از بیمهگذاران بزرگ مانند گروههای تولیدی « مالی» بانکها و خودروسازها انجام میشود. مظلومی گفت: کانال جدیدی که چند سال است به شبکه توزیع بیمه اضافه شده است، فعالیت استارتآپها و فروش اینترنتی است که مورد استقبال مردم و تاکید مسوولان کشور است. به عبارتی استارتآپها با مجوز دربازار فعالیت دارند و سیاستهای نظام هم برهمکاری با شرکتهای دانشبنیان تاکید دارد و شورای عالی بیمه نیز با تصویب آییننامهای نحوه فعالیت کارگزاران برخط در بازار بیمه را مشخص کرده است و همانطور که ابتدا اشاره شد، ما با استفاده از تمام بخشهای شبکه توزیع در بازار فعالیت داریم.
مجمع عمومی
مدیرعامل بیمه تعاون زمان برگزاری مجمع عمومی صاحبان سهام را ۲۹ تیراعلام کرد و گفت: تولید حق بیمه به یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است درحالی که ضریب خسارت در بیمه تعاون پایینتر از میانگین صنعت بیمه است. مظلومی یادآور شد: با توجه به افت شدید بازارها در دوران کرونا اما بیمه تعاون توانست روند سودآوری را که درسال ۱۳۹۹ داشت درسال ۱۴۰۰ ادامه دهد.
رتبه اعتبار
بیمه تعاون شهریور ۱۴۰۰ به عنوان نخستین شرکت بیمه از موسسه برهان رتبه اعتبار داخلی گرفت. رتبه اعتباری A۱+ برای کوتاهمدت و bbb در بلندمدت بعد از پشت سرگذاشتن فرآیندی که۶ ماه به طول انجامید برای بیمه تعاون تعیین شد. مظلومی در این باره توضیح داد: طبق تفاهم با موسسه برهان این رتبه ۳ سال اعتبار دارد اما این رتبهبندی فرآیندی جاری است و شاخصها هرساله مورد بررسی قرار میگیرد. او درباره تاثیر این رتبه اعتبار بر روند فروش محصولات در بازار یادآور شد: این رتبه نشان میدهد که در بلندمدت هم بیمه تعاون دارای ثبات و توانگری برای ایفای تعهداتش است و در حال حاضر هم وضعیت بسیار خوبی را نشان میدهد. به عبارتی بیمه تعاون خود را در محک سنجش قرار داده که بیانگر شفافیت است و مشتری میتواند ما را با سایر رقبا مقایسه کند. وی در خاتمه از تمام ذینفعان بیمه تعاون مانند سهامداران، کارکنان، نمایندگان، بیمهگذاران و هیاتمدیره شرکت برای رسیدن به ساحل آرامش قدردانی کرد.