×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 20 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خرید تضمینی گندم در کردستان به بیش از ۴۷۰ هزارتُن رسید

به گزارش “سیمای اقتصادی” در حاشیه بازدید یزدان سیف معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، از روند خرید و ذخیره سازی گندم در سیلوی ۸۰ هزارتنی مائده واقع در شهرستان دهگلان ؛ جعفری رییس جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به خرید ۴۷۰ هزارتنی گندم از غله کاران استان اظهار داشت: با گذشت یک ماه از آغاز برداشت محصول گندم در استان کردستان و خرید تضمینی این محصول استراتژیک، میزان تحویل گندم مازاد بر نیاز بهره برداران بخش کشاورزی این استان به مراکز خرید به ۴۷۰هزارتُن رسید. این میزان گندم تا ششم مرداد سال جاری تحویل مراکز خرید تضمینی شده و این روند تا پایان شهریور همزمان با اتمام برداشت این محصول ادامه دارد.

جعفری اضافه کرد: تاکنون از این میزان گندم خریداری شده، ۴۲۱ هزار و ۸۱۵ تُن در سامانه سیفا و ۳۸۷ هزار و ۳۹۴ تُن نیز در سامانه بانک کشاورزی به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه اکنون میزان خرید روزانه گندم در این استان به ۲۲ هزار و ۹۷۳ تُن رسیده است افزود: بانک کشاورزی از محل اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال از پول گندم کاران را (تا پایان تیر ماه تسویه شده) به حساب آنان واریز کرده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان، با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲۲ هزار تُن بذر تولید شد، عنوان کرد: امسال با توجه به بارندگی تا این مقطع ۵۵۰ هزار هکتار اراضی دیم زیر کشت رفته که نسبت به سال گذشته ۳۰ هزار هکتار بیشتر اجرایی شده و همچنین ۳۲هزار هکتار اراضی آبی نیز زیر کشت رفته است.

جعفری با اشاره به رتبه دوم استان در تولید و خرید گندم گفت: کردستان در سال گذشته رتبه دوم کشوری تولید گندم را به خود اختصاص داد که توانستیم ۱۲ درصد از گندم کشور را فراهم کنیم.
وی افزود: سال گذشته یک میلیون و ۱۵۰هزار تن تولید گندم شد که از این میزان تولید، یک میلیون و ۲۰۷هزار تُن خرید تضمینی توسط دولت صورت گرفت.

به گفته جعفری، ۹۳ مرکز خرید و ۲۰سیلو برای خرید تضمینی گندم از غله کاران برای امسال درنظرگرفته شده و مجموع ظرفیت سیلوها و کارخانجات آرد استان ۶۵۰ هزارتن است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان کردستان نیاز سالانه استان به گندم را ۲۲۰ هزارتن اعلام کرد و افزود: گندم تولیدی کردستان، به ۱۲ استان ازجمله تهران، اصفهان و… ارسال می شود؛ هم چنین گندم کردستان به عمان نیز صادر می شود.
وی میزان سن زدگی گندم استان را کمتر از دو درصد دانست و گفت: گندم تولیدی کردستان بیشتر آردی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.