- نویسنده : سیمای اقتصادی
- 24 سپتامبر 2023
- کد خبر 45571
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
به گزارش سیمای اقتصادی به نقل از روابطعمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس، محمدرضا کریمی در دومین روز از هفدهمین نمایشگاه بینالمللی ایران پلاست با حضور در استودیو «به قله نزدیکیم» با اشاره به فضایی که در نمایشگاه ایران پلاست برای ارتباط با مشتریان وجود دارد، گفت: بسیاری از نیازها و خواستههای مشتریان تنها در تعامل رودررو در محیط نمایشگاهی مطرح میشوند و ما معمولاً نتایج خوبی از این تعامل و حضور در نمایشگاه به دست میآوریم.
کریمی به انحصاری بودن بخش زیادی از محصولات پیویسی این شرکت اشاره کرد و گفت: ۵۰ درصد محصول PVC موردنیاز کشور را پتروشیمی اروند تولید میکند و خوراک موردنیاز سایر شرکتهای فعال در زمینه PVC را هم تأمین میکنیم. محصول PVC در ۱۷ صنعت از جمله صنعت ساختمان مصرف دارد و بهازای هر یک متر کار در ساختمان ۲٫۵۴ کیلوگرم PVC مصرف میشود.
وی یکی از چالشهای عمده پتروشیمی اروند را تک بودن محصول و بهنوعی انحصاری بودن آن مطرح کرد و گفت: همواره یکی از نگرانیهای خود ما، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و هلدینگ خلیجفارس این بوده است که اگر مشکلی برای این مجموعه به وجود بیاید در روند تولید محصول نهایی خلل وارد میشود چرا که علاوه بر این شرکت، شرکتهای تولیدکننده دیگر PVC هم با مشکل مواجه میشوند.
وی به نقش حمایتی و آیندهنگری شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس و شرکت ملی صنایع پتروشیمی اشاره کرد و گفت: از چندی قبل پروژه واحد کلر پتروشیمی بندر امام توسط هلدینگ خلیجفارس آغاز شده تا نگرانی کمتری از تک بودن شرکت اروند وجود داشته باشد.
کریمی با بیان اینکه در این سالها دامنههای سختی را گذراندهایم تا به نزدیکی قله برسیم، افزود: روزهایی بود که برای تأمین تجهیزات، احداث و نصب مشکلات زیادی داشتیم و حتی پمپ آب را از خارج کشور وارد کردیم و یا در هنگام نصب، لایسنسور حضور نداشت و با کمک شرکتهای ایرانی راهاندازی را انجام دادیم و امروز به جایی رسیدهایم که میتوانیم همه بخشها را خودمان در داخل کشور اجرایی کنیم.
مدیرعامل پتروشیمی اروند با تأکید بر اینکه هنوز هم مشکلات تمام نشده؛ اما صنعت پتروشیمی خستگیناپذیر است، افزود: صنعت پتروشیمی صنعتی همهجانبه است و برای توسعه یک بخش سایر بخشها هم باید توسعه داشته و امکان همراهی وجود داشته باشد. گروه دیگری که باید در مسیر رسیدن به قله موردتوجه و حمایت باشند مشتریان در صنایع پاییندستی هستند.
وی با اشاره به سابقه ۲۳ساله خود در صنایع پتروشیمی، تصریح کرد: رشد صنایع پاییندستی در چند سال اخیر چشمگیر بوده است. تصورکننده اگر بتوانیم بهجای فروش PVC به قیمت هزار دلار، محصولات پاییندستی آن را با قیمتهایی بیش از ۶ تا ۷ هزار دلار به فروش برسانیم چه میزان سود و اشتغال آفرینی را شاهد خواهیم بود.
کریمی با بیان اینکه پتروشیمی اروند با ۱٫۵ میلیارد دلار سرمایهگذاری حدود ۲۵۰۰ نفر نیروی غیرمستقیم را مشغول به کارکرده است، خاطرنشان کرد: با توسعه صنایع پاییندستی میتوان ۲۰ هزار اشتغال را ایجاد کرد و به همین جهت مسئولیت صنعت پتروشیمی سختتر میشود.