×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 20 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 22 خبر
پیشرفت بانک قرض الحسنه مهرایران در سایه شفافیت

به گزارش “سیمای اقتصادی” دو جنبه مهم از شفافیت را می‌توان شفافيت عملکردي و شفافيت عملياتي دانست. بررسي سابقه «بانک قرض الحسنه مهر ايران» نشان مي‌دهد به لحاظ عملکردي همواره در بازه‌هاي زماني مشخص و به سرعت اطلاعات و وضعيت مالي خود را در وبسايت رسمي اين بانك به اطلاع عموم رسانده است. علاوه بر اين، برگزاري منظم مجامع عمومي و انتشار اطلاعات آن براي عموم نشان مي‌دهد اين بانك بخش بزرگي از توسعه اخير خود را مديون شفافيت اطلاعاتي بوده است.

انتشار ترازنامه و صورت های مالی بانک قرض الحسنه مهر ایران
بانک قرض الحسنه مهر ایران در راستای سیاست های ارتقاي شفافيت مالي و همچنين رعايت قوانين و دستورالعمل‌هاي ابلاغي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران ترازنامه و صورت هاي مالي خود را به صورت فصلي و سالانه براي عموم هموطنان، مشتريان، سهامداران و ساير ذينفعان منتشر مي کند.
بر اساس مصوبه‌ای که به بانک‌ها ابلاغ شده، بانک‌ها باید در چهار بخش اطلاعات مالی خود را منتشر کنند و در اختیار عموم قرار دهند. اين چهار بخش عبارتند از: اطلاعات مربوط به صورت‌هاي مالي، اطلاعات مربوط به مديريت ريسك، اطلاعات مربوط به حاكميت شركتي و كنترل داخلي و در نهايت انتشار اطلاعات مربوط به رويدادهاي مهم. با توجه به اين بخشنامه، بانك قرض الحسنه مهرايران اطلاعات مربوط به صورتهاي مالي، مديريت ريسك، اطلاعات بر اساس شاخص ها، اطلاعات مربوط به حاكميت شركتي و كنترل داخلي، رويدادهاي با اهميت و همچنين اطلاعات مربوط به مقاطع زماني مختلف را در بخش شفافيت مالي سايت بانك به روز رساني مي كند.
انتشار این اطلاعات برای سه گروه ناظران: به منظور نظارت بر بانک‌ها و موسسات مالی و جلوگیري از بحران‌هاي بانکي؛ سپرده‌گذاران: براي انتخاب بانک و موسسه مالي مناسب و برتر براي سپرده‌گذاري و سهامداران: براي ارزيابي و انتخاب گزينه مناسب به منظور خريد و فروش سهام و سرمايه‌گذاري اهميت دارد.

برگزاری موفقیت آمیز مجامع عمومی / ارائه صورت هاي مالي شفاف و بدون بند حسابرسي
برگزاری موفقیت آمیز مجمع عمومی عادي و فوق العاده بانک قرض الحسنه مهر ايران براي سومين سال متوالي در سال ۱۳۹۸ به عنوان نخستين بانک در شبکه بانکي كشور و ارائه صورت هاي مالي شفاف و بدون بند حسابرسي، افتخاري است كه در سايه عزم همگاني و تلاش بي وقفه و جهادي مجموعه كاركنان و مديران اين بانك به منصحه ظهور رسيده و دركارنامه درخشان اين بانك ثبت و ضبط شده است.
این بانک پیشتاز عرصه شفافیت در شبکه بانکی کشور بوده و در سال هاي گذشته اولين بانكي است كه مجمع عمومي خود را بدون هيچ بند حسابرسي برگزار مي‌كند.

شفافیت عملیات بانکی و کسب رتبه برتر بانک های اسلامي در دنيا
با توجه به ریسک‌های مختلفی که یک بانک با آن مواجه است و با تأكيد بر نقش گسترده واسطه‌گري در نظام‌هاي مالي بانك محور، شناسايي و پايش شاخص‌هاي كليدي سلامت بانكي و رتبه‌بندي بانك‌ها توسط مجموعه‌اي از اين شاخص‌ها، داراي اهميت زيادي است.
از این رو، در سطح بین‌المللی تلاش شده است تا سازوکارهای رتبه‌بندي بانک‌ها طراحي و به صورت پيوسته شرايط ثبات و سلامت بانک‌ها ارزيابي شود. ارزيابي سلامت بانک‌ها و رتبه‌بندي آنها، سابقه ديرينه‌اي در سطح بانكداري دنيا دارد و نهادهاي تخصصي مهم و شناخته شده‌اي براي اين امر ايجاد شده‌اند. از اين رو، اولاًبر اساس آخرين رتبه ‌بندي برترين موسسات مالي اسلامي در جهان كه توسط نشريه بين‌المللي بنكر در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، بانك قرض الحسنه مهرايران در صدر موسسات مالي اسلامي در جهان قرار گرفت و دوماً سازمان همكاري اسلامي (OIC) نيز جايزه نخبه اقتصادي جهان اسلام را به اين بانك اهدا كرد. اين دو موفقيت بين المللي در نتيجه انتشار اطلاعات شفافيت مالي در سايت بانك و پايش، بررسي و ارزيابي عملكرد اين اطلاعات توسط نشريه بنكر و سازمان همكاري اسلامي محقق شده است.

راه اندازی سرویس معدل موجودی در سایت بانک قرض الحسنه مهر ايران
سرویس محاسبه میانگین موجودی مشتريان، يکي از امکاناتي بود که با هدف ارتقاي سطح شفافيت مالي و آگاهي مشتريان از امتيازات تسهيلاتي خود در سايت بانک قرض الحسنه مهرايران راه اندازي شد.
این خدمت، در راستای توسعه خدمات الکترونیکی بانک قرض الحسنه مهر ايران و به منظور تکميل و تسهيل در برخورداري از «سامانه درخواست تسهيلات» به صورت اينترنتي ايجاد شده است.
با این امکان، مشتریان می توانند معدل موجودی حساب خود را به صورت ۲۴ساعته و بدون محدوديت زماني از سايت بانک دريافت کنند و همچنين با استفاده از سامانه تسهيلات آنلاين نسبت به ارائه درخواست و تشکيل پرونده تسهيلاتي اقدام نمايند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  •