×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 23 November , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دستگاه‌های فرهنگی در زمینه ترویج فرهنگ بهینه مصرف آب وارد میدان شوند

“محسن اردکانی” در مجمع روابط عمومی‌های آبفای استان تهران که در محل همایش‌های مجموعه زیارتی حضرت عبدالعظیم (ع) شهرری برگزار شد، از مصرف ۲۳ درصد آب شرب کشور در این استان خبر داد و گفت: مشترکان استان تهران سالانه ۱٫۵ میلیارد مترمکعب و مشترکان شهر تهران سالانه ۱٫۲ میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به محدودیت‌های منابع آبی استان تهران، طولانی شدن دوره خشکسالی از دو سال به چهار سال و رشد ۳۳ درصدی مشترکان آب استان تهران، تصریح کرد: با وجود آب کمتر، شمار مصرف‌کنندگان آب بیشتر شده اما با این حال، حتی آب شرب یک واحد مسکونی نیز قطع نشده است.

اردکانی متغیر نیروی انسانی را در جبران کمبود منابع آبی تهران تعیین‌کننده خواند و گفت: با وجود آنکه تمامی متغیرهای تامین آب در استان تهران در یک دهه اخیر ثابت بوده اما متغیر نیروی انسانی کمبودها را جبران کرده است و خانواده ۱۲ هزار نفری آبفای استان تهران با اتکال به فضل خدا، همراهی مشترکان و توان مضاعف خود توانسته است تقاضای مصرف را مدیریت کند.

وی با این حال میزان مصرف آب شهروندان تهرانی را فراتر از الگوی مصرف دانست و افزود: هر شهروند تهرانی در شبانه‌روز ۲۵۰ لیتر آب مصرف می‌کند این در حالی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته که از میانگین بارندگی بالاتری در مقایسه با ایران برخوردار هستند، سرانه مصرف هر شهروند ۱۷۰ لیتر در شبانه‌روز است.

وی اولویت فعالیت‌های شرکت آب و فاضلاب استان تهران در سال آبی جاری را مدیریت مصرف و تقاضا و سه رکن اساسی مدیریت تقاضا را ارکان قانونی، ابزاری و فرهنگی برشمرد و افزود: رکن قانونی شامل اقدام‌هایی نظیر تعدیل قیمت آب و رکن ابزاری شامل اقدام‌هایی چون استفاده از کاهنده‌های مصرف و شیرهای اهرمی و … است اما رکن فرهنگی شامل فعالیت‌هایی است که بار سنگین آن بر دوش همکاران روابط عمومی شرکت‌ها قرار دارد.

وی با این حال فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب را یک اقدام فرابخشی خواند و تصریح کرد: امروز موضوع آب در صدر همه اولویت‌های کشور قرار دارد، بسیاری از دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه‌های فرهنگی باید با تمام توان در زمینه ترویج فرهنگ بهینه مصرف آب وارد میدان شوند.

اردکانی ماموریت و وظیفه رسانه‌ها را سنگین‌تر از سایر حوزه‌ها اعلام و تصریح کرد: کسانی که منادی مصرف بهینه آب هستند، ابتدا باید خود عامل به این حرف باشند.

وی با اشاره به پویش‌های موثری چون “آب بهتر است یا ثروت” و “تهران؛ شهر حساس به آب” که در ماه‌های اخیر توسط روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان تهران شکل گرفته و به‌واسطه استقبال شهروندان، در سایر استان‌ها نیز فراگیر شده است، افزود: این اقدام‌های موثر در راستای شکل‌گیری قرارگاه رسانه و تشکیل اتاق فکر تولید محتوا در این شرکت انجام شده و ثابت کرده است اگر محتوا و سخن خوبی تولید و با لحن مناسب در زمان و مکان درستی ارائه شود، مورد پسند شهروندان خواهد بود.

وی همچنین استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای و انتشار محتواهای تولیدشده در گروه‌ها و فضاهای اجتماعی اثرگذار را مهم خواند و افزود: افزون‌بر ظرفیت‌های رسانه‌ای، نباید از ظرفیت فضای مجازی نیز غافل شد و روابط عمومی باید با تولید محتواهای هنرمندانه و بدیع، برای پیام‌های مصرف بهینه آب گوش شنوا پیدا کند.

وی تصریح کرد: چنانچه محتواهای تولیدی و پیام‌ها هنرمندانه باشد و مورد پذیرش مردم قرار گیرد، واکنش درخوری از مصرف‌کنندگان خواهیم گرفت و اگر بتوانیم در این زمینه، ۱۰ درصد در مصرف مشترکان اثرگذار باشیم، به اندازه دو برابر سد لتیان و یا بیش از ۳۰۰ حلقه چاه از هدررفت آب جلوگیری خواهیم کرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.