×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افتتاح بزرگترین نیروگاه بیوگازسوز فاضلاب غرب آسیا در ایران

به گزارش خبرنگار ساتبا، دکتر محمود کمانی، معاون وزیر نیرو در آیین افتتاح بزرگترین نیروگاه بیوگازسوز فاضلاب کشور و غرب آسیا و سومین نیروگاه بیوگاز کشور خاطرنشان کرد:

در این نیروگاه با استحصال گاز حاصل از تصفیه فاضلاب، برق، تولید و با ظرفیت ۷٫۲ مگاوات، سالانه ۵۰ میلیون کیلووات ساعت برق تولید می شود. با بهره برداری از این نیروگاه از انتشار سالانه معادل ۲۲۰ هزارتن گاز دی اکسید کربن جلوگیری می شود که بسیار اثر زیست محیطی بالایی دارد و معادل بیش از ۳۰۰۰ هکتار جنگل برای جذب دی اکسید کربن است.

وی با بیان اینکه تولید نیروگاه های بیوگاز سوز با گاز استحصالی از فاضلاب انجام می شود، اظهار کرد: با تصفیه فاضلاب، گاز متان در هوا منتشر می شود که با احداث این نیروگاه ها از انتشار سالانه ۲۲۰ هزار تن گاز دی اکسید کربن جلوگیری می شود؛ با این روش، گاز متان، جمع آوری شده و حاصل از فرایند تصفیه فاضلاب، شیرین سازی و در نیروگاه تبدیل به برق می شود.

وی با برشمردن انواع نیروگاه های تجدیدپذیر، به اهمیت بالای زیست محیطی ساخت نیروگاه های زیست توده شامل نیروگاه های زباله سوز و بیوگاز سوز در کشور اشاره و عنوان کرد: نیروگاه بیوگازسوز فاضلاب غرب تهران با ظرفیت ۷٫۲ مگاوات به عنوان سومین نیروگاه بیوگاز کشور و بزرگترین نیروگاه در منطقه غرب آسیا، سالانه حدود ۵۰ میلیون کیلووات ساعت، معادل تامین برق یک شهر با ۱۰ هزار نفر جمعیت، برق، تولید و از انتشار گازهای گلخانه ای معادل ۲۴ میلیون مترمکعب جلوگیری می کند.

کمانی از افزایش ظرفیت نیروگاه های زیست توده کشور به ۲۱ مگاوات خبر داد و خاطرنشان کرد: با افتتاح این نیروگاه، ظرفیت نیروگاه های زیست توده کشور به ۲۱ مگاوات افزایش می یابد که بیش از ۲ برابر نیروگاه هایی است که در آغاز فعالت دولت سیزدهم وجود داشته است.

رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتبا) با تشریح پروژه های در دست اجرای نیروگاه های زیست توده در کشور، افزود: حدود ۸ نیروگاه دیگر در حال ساخت است که از جمله آن می توان به چهار نیروگاه بیوگازسوز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان و شیراز اشاره کرد؛ پیش بینی می شود تا یک سال و نیم آینده و انتهای فعالیت دولت سیزدهم، این نیروگاه ها به بهره برداری برسند.

وی با اعلام افزایش نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه زیست توده در کشور، تصریح کرد: برای اینکه برق تولیدی این نوع نیروگاه ها اقتصادی شود، ساتبا در طی دو مرحله در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نرخ خرید تضمینی برق را افزایش داده است. در حال حاضر نرخ برق حاصل از نیروگاه های زباله سوز ۳۶۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت و برای نیروگاه های بیوگاز سوز، ۲۶۰۰ تومان تعیین شده است.

کمانی با بیان اینکه با احداث نیروگاه های زیست توده در کشور از انتشار آلودگی بیش از ۱۳ هزار تن زباله در سال جلوگیری می شود، اضافه کرد: خوشبختانه با مصوبه شورای اقتصاد، مجوز ساخت ۲۰۰ مگاوات نیروگاه زیست توده گرفته شده است، بنابراین با برنامه ریزی صورت گرفته امیدواریم با هماهنگی میان وزارت نیرو، وزارت کشور و شهرداری ها، ساخت این نیروگاه ها در اکثر کلان شهرها و بخصوص شهرهای شمالی و ساحلی کشور، امسال آغاز شود.

 

دکتر علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در این آیین افتتاح که به صورت ویدیو کنفرانسی حضور داشت با بیان اینکه امروز شاهد بهره برداری بزرگترین نیروگاه بیوگازسوز کشور هستیم، اظهار کرد: کل ظرفیت این نوع نیروگاه ها تا شروع کار دولت سیزدهم ۹ مگاوات بوده و حال به ۲۱ مگاوات رسیده است. این نیروگاه ۷.۲ مگاواتی از طرح های اقتصادی مهمی است که نه تنها آلودگی ایجاد نمی کند بلکه معادل ۳۰۰۰ هکتار فضای سبز، گازهای آلاینده را جمع آوری می کند و معادل صرفه جویی در مصرف ۲۴ میلیون مترمکعب سوخت فسیلی است.

 

محمدی، معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز در آیین افتتاح بزرگترین نیروگاه بیوگازسوز فاضلاب کشور با بیان اینکه تصفیه خانه غرب تهران با ظرفیت ۵۲۰ هزار مترمکعب در شبانه روز برای جمعیت معادل سه میلیون نفر ساخته شده است، اظهار کرد: در این تصفیه خانه حدود ۱۹۰ میلیون مترمکعب در سال پساب تولید می شود که صرف مصارف صنایع و کشاورزی می شود.

وی ادامه داد: این تصفیه خانه بر اساس دانش روز طراحی شده و با طی شدن فرایند لجن فعال وحذف ازت و فسفر پساب تولیدی با کیفیت بالايی تولید می شود. علاوه بر این در بخش تصفیه جامدات نیز شاهد راه اندازی نیروگاه ۷٫۲ مگاواتی حاصل از بیوگاز اتحصالی از این تصفیه خانه هستیم؛ در این نیروگاه سالانه حدود ۲۱ میلیون مترمکعب متان برای تبدیل به انرژی استفاده می شود که معادل ۲۲۵ هزار تن دی اکسید کربن است.

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اهمیت بهره برداری از نیروگاه بیوگازسوز این تصفیه خانه، خاطرنشان کرد: این نیروگاه علاوه بر اینکه برق تولید می کند، نشان دهنده حرکت کشور به سمت اقتصاد کم کربن است به این معنا که کشور با تعریف پروژه هایی، سبب پایبندی به تعهدات بین المللی برای کاهش انتشار کربن و کاهش گرمایش زمین می شود.

به گزارش روابط عمومی ساتبا، با راه اندازی این نیروگاه به عنوان بزرگترین نیروگاه متمرکز زیست توده کشور، ظرفیت در حال بهره برداری نیروگاه های بیوگازسوز فاضلاب به ۱۴.۴ مگاوات افزایش می یابد و به این ترتیب ایران به بزرگترین تولیدکننده برق از نیروگاه های بیوگازسوز تصفیه خانه های فاضلاب در غرب آسیا تبدیل می شود.

این نیروگاه علاوه بر تولید سالانه ۵۰ میلیون کیلووات ساعت الکتریسیته با تولید حرارت که از آن برای گرمایش مخازن هاضم بی هوازی استفاده می شود نقش بسزایی در کاهش مصرف سوخت تصفیه خانه خواهد داشت.

ساخت تصفیه خانه فاضلاب غرب تهران از سال ۱۳۹۶ آغاز شد و با پیگیری جدی دولت سیزدهم و سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ( ساتبا)، نیروگاه بیوگازسوز این تصفیه خانه با ظرفیت اسمی ۷.۲ مگاوات به عنوان سومین نیروگاه از این نوع در کشور با ارزش ۷۰۰۰ میلیارد ریال به مرحله بهره برداری رسید .

نیروگاه تولید همزمان برق و انرژی حرارتی با راندمان بالا( CHP ) در تصفیه خانه فاضلاب فیروزبهرام متشکل از ۶ دستگاه موتور _ ژنراتور است و قادر است با توان نامی، ۷.۲ مگاوات برق تولید کند و برق تولیدی نیروگاه توسط سه ترانسفورماتور فشار متوسط به شبکه تزریق می شود.

از پساب علاوه بر آبیاری فضای سبز، برق و گاز هم تولید می شود؛ سوخت این نیروگاه بیوگاز ، استحصال شده از لجن آبگیری شده تصفیه خانه فیروزبهرام است و منابع تجدیدپذیر و غیرفسیلی محسوب می شود.این گاز برای استفاده در نیروگاه، ابتدا در بالون ها ذخیره سازی می شود و پس از سولفورزدایی(شیرین سازی) به نیروگاه تزریق می شود.

لازم به ذکر است، امروز، پنج شنبه، ۲۳ فروردین با حضور حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، قراردادهای سرمایه گذاری مشارکت عمومی و خصوصی در صنعت آب و فاضلاب در استانهای آذربایجان شرقی، اصفهان، سمنان، استان مرکزی و فارس، مبادله و پروژه های آب و فاضلاب استان تهران افتتاح شدند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  •