×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تبدیل تهدیدها به فرصت خودکفایی در پتروشیمی شازند | دستاوردهای درآمدی و بومی‌سازی شاراک

به گزارش سیمای اقتصادی ، پتروشیمی شازند به عنوان نگین سبز صنعت کشور در مسیر رشد تولید و ثبت دستاوردهای متعدد در طول سال‌های فعالیت خود در حرکت است و بنا دارد تا در کنار دیگر فعالان این صنعت، پایان خام‌فروشی را در صورت وجود حمایت‌های جدی از صنعت پتروشیمی رقم بزند.
پتروشیمی شازند همواره تلاش می‌کند تا در زمینه کاهش آلاینده‌ها، سبز بودن و بخش‌های محیط زیست عملکردی مطلوب را به ثبت برساند. به همین منظور با اجرای پروژه کهاب یکی از گام های بزرگ را در راستای صنعت سبز بودن مجتمع برداشته است.
کسب درآمدهای بالا و استراتژی‌های موفق شرکت پتروشیمی شازند نشان می‌دهد که این شرکت به خوبی در راه پیشرفت و توسعه قرار دارد و همواره برای دستیابی به اهداف خود در راستای صنعت سبز‌بودن تلاش می‌کند. درآمدهایی که در گزارش کارنامه فعالیت این شرکت از ابتدای سال جاری تاکنون نیز به خوبی مشاهده می‌شود.
بررسی گزارش عملکرد فعالیت ۱۰ ماهه پتروشیمی شازند حاکی از آن است که شاراک موفق شد تا به بالاترین میزان درآمدی خود برسد. براین اساس، ، شاراک با سرمایه ثبت شده ۸۰۶،۴۰۰ میلیارد تومانی در دوره مذکور درآمدی معادل ۲۴,۱۲۸,۳۲۱ میلیارد تومان کسب کرد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل با مبلغی معادل ۱۹,۱۲۸,۸۹۴ میلیارد تومان افزایشی ۲۶ درصدی را رقم زده است.
علاوه براین، پتروشیمی شازند- اراک در عملکرد دی ماه ۱۴۰۲ موفق شد معادل ۲,۶۸۵,۰۰۳ میلیارد تومان از محصولات خود را به فروش برساند که در مقایسه با مبلغ فروش ۱,۶۳۱,۰۰۴ میلیارد تومان در دی ماه ۱۴۰۱ افزایشی ۶۵ درصدی در فروش محصولات داشته است.
میزان درآمد شرکت پتروشیمی شازند در این ماه مربوط به فروش محصولات تولیدی خود در بازار داخلی و خارجی است. بیشترین درآمدزایی که شرکت پتروشیمی شازند از فروش محصولات خود در این دوره ماهانه شناسایی کرد مربوط به «هیدروکربور A ۸۰ (صادراتی)» با ۴۹۶ میلیارد تومان بود؛ درآمدی که “شاراک” از فروش این محصول در دی‌ماه به دست آورد برابر با ۱۸ درصد از درآمد ماهانه بود.
پس از «هیدروکربور A ۸۰»، پرفروش‌ترین محصول این شرکت «پلی‌پروپیلن داخلی» بود که ۳۳۰ میلیارد تومان کسب درآمد داشته است. همچنین شرکت پتروشیمی شازند در ماه جاری از «اتیلن اکساید، اتواکسیلاتها، ترکیبات آلی نیتروژن‌دار، هیدروکربور‌های هیدروژینه شده، سی. اف. او، پلی بوتادین، اتیلن گلایکول، وینیل استات، دو اتیل هگزانول، پلی‌اتیلن سبک خطی، پلی‌اتیلن سنگین، رافینت BBR و متفرقه» هم کسب درآمد کرد.

تهدیدهایی که در شازند اراک به فرصت تبدیل شد
به گفته مدیرعامل پتروشیمی شازند، صنعت پتروشیمی از صنایع بسیار مهم کشور از این جهت است که می‌تواند با گسترش صنایع پایین دستی از خام فروشی جلوگیری کند.
در همین راستا، پتروشیمی شازند در سال‌های گذشته قطعات زیادی را بومی‌سازی کرد، اما نکته جالب توجه این است که بومی‌سازی تجهیزات در این مجتمع برای اولین‌بار در کشور انجام شد و سبب گردید ایران در حال حاضر جزو پنج کشور دارنده دانش فنی این تجهیزات باشد.
مجتمع پتروشیمی شازند، در بحث ساخت داخل به جهان توانمندی‌های خود را به اثبات رسانید. این فعالیت‌ها و دستاوردهای خودکفایی در شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه به گونه‌ای رقم می‌خورد که شازند با درخواست‌های متعدد برای حضور در نمایشگاه‌ها و تبادل اطلاعات از طرف بسیاری از پتروشیمی‌ها در خصوص تجهیزات داخلی‌سازی مواجه شده است.
از جمله این دستاوردها می‌توان به ساخت دو تجهیز ۱۰۰۰ میلیارد تومانی با یک بیستم قیمت در داخل اشاره کرد. اولین تجهیز که در سال جاری توسط متخصصان پتروشیمی شازند و همکاری با دانش‌بنیان‌‌ها به انجام رسید، بومی‌سازی تجهیز اکسترودر است که اختصاصی کشور ژاپن بود. این تجهیز که به دلیل محدودیت‌های تحریمی از کار افتاده بود پس از بومی‌سازی در شازند به دست متخصصان ایرانی توانست این انحصار را بشکند.
تجهیز توربواکسپندر نیز از جمله تجهیزات با تکنولوژی بالا بود که توسط متخصصان شرکت و دانش‌بنیان داخلی‌سازی شد.
روند رشد ۶۵ درصدی درآمد شاراک در ماه اخیر، بومی‌سازی و خودکفایی در پتروشیمی شازند طی سال جاری خبر از تحولات درخشان و رو به پیشرفت می‌دهد و در صورت حمایت از این صنعت و حذف قوانین دست‌وپاگیر صادراتی می‌توانیم

نویسنده:صمد جعفری

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  •