×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
عملکرد مطلوب مبین‌ انرژی در سال ۱۴۰۲

به گزارش سیمای اقتصادی ، فعالان صنعت پتروشیمی در نقاط مختلف کشور از مناطق جنوبی تا مناطق غربی و شمال غربی کشور در سایه امنیت و اقتدار کشور، با تمام قدرت به تولید پرداختند. امروز صنعت پتروشیمی به یکی از سرآمدان رشد تولید و بومی‌سازی فناوری‌ها در کشور تبدیل شد و در حوزه مهار تورم نیز دستاوردهای مطلوبی را رقم زده است.
مجموع تولید واقعی صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۲، از مرز ۷۵ میلیون تن عبور کرد که نشان‌دهنده رشد ۷ درصدی نسبت به وضعیت مشابه سال قبل بوده است. یکی از موفقیت‌های صنعت پتروشیمی در سال مهار تورم و رشد تولید فروش اعتباری ۷۵‌هزار میلیارد تومان محصولات پتروشیمی در بازار بورس و انرژی بود.
مجموع صادرات محصولات پتروشیمی امسال حدود ۲۹ میلیون تن برآورد گردید که از نظر حجمی ۱.۵ میلیون تن نسبت به پارسال افزایش نشان می‌دهد. بنابر اعلام معاون وزیر نفت، طبق برنامه پیش‌بینی‌شده تولید واقعی صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ به میزان ۷۸ میلیون تن هدف‌‌‌گذاری شده بود که به دلیل کمبود خوراک و ناترازی گاز این رقم محقق نشد.
شرکت مبین انرژی خلیج فارس از جمله شرکت‌های فعال در این عرصه بود که افزایش خودکفایی با رویکرد برون سپاری رقابتی و تعامل گسترده با شرکت های توانمند و دانش بنیان داخلی را به عنوان یکی از اهداف استراتژیک خود ترسیم کرد و منابع خود را در راستای نیل به این هدف به کار گرفته است.
مبین یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید برق و انرژی در ایران است. این شرکت در سال ۱۳۸۴ به بهره‌برداری رسید و وظیفه پشتیبانی و تأمین سرویس‌های جانبی مورد نیاز پتروشیمی‌های فاز یک عسلویه را عهده‌دار است.
ارزش بازاری سهام شرکت مبین انرژی خلیج فارس در حال حاضر ۵۱ هزار و ۲۴۲ میلیارد تومان است و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با مالکیت بیش از ۸۲ درصد از سهام مبین، سهامدار اصلی شرکت مبین انرژی خلیج فارس است و شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا و شرکت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز دیگر سهامداران عمده مبین به شمار می‌روند.
مبین انرژی، طی سالهای گذشته و با تشدید تحریم های ظالمانه و با اتخاذ رویکرد نگاه به ساخت داخل و استفاده از توانمندی‌های کشور، بر دامنه فعالیت های این واحد افزوده شده و این واحد به عنوام خط مقدم در مقابله با تحریم ها، از طریق تامین کلیه نیازهای مجتمع با استفاده از منابع و ظرفیت های داخلی، ایفای نقش می‌نماید.
در همین راستا، مبین انرژی موفق شد تا در جدیدترین رده‌بندی سالیانه شرکت‌های برتر ایران، با کسب دو رتبه برتر در شاخص فروش، جایگاه خود را در صنعت انرژی کشور تثبیت کند. این شرکت در سال جاری با افزایش درآمدزایی مواجه شد و در عملکرد خود نشان داد که عملکردی بهتری نسبت به سال قبل در زمینه درآمدزایی داشته است.
این شرکت تا انتهای بهمن ماه امسال ۳۸ هزار و ۷۴۸ میلیارد تومان فروش داشته که به نسبت فروش ۲۷ هزار و ۸۴۹ میلیارد تومانی ۱۱ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ افزایش ۳۹ درصدی و به زبان دیگر، افزایش ۱۰ هزار و ۸۹۹ میلیارد تومانی داشته است. شرکت مبین انرژی خلیج فارس در بهار و تابستان امسال به ترتیب توانست ۷ درصد کمتر و ۴۲ درصد بیشتر از فصل مشابه در سال ۱۴۰۱ درآمدزایی کند و در نهایت سود خالص ۲ هزار و ۸ میلیارد تومانی در این شش ماهه به ثبت رساند.
در کنار فعالیت‌های موفق در حوزه فروش، مبین توانست امسال به دلیل اقدامات زیست‌محیطی خود لوح شایسته تقدیر جایزه ملی محیط‌زیست را از آن خود کند. شرکت مبین انرژی خلیج‌فارس همواره به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه محیط‌زیست شناخته می‌شود که در سال‌های اخیر اقدامات متعددی در حوزه محیط‌زیست انجام داده است.
از جمله این اقدامات می‌توان به حمایت از گونه در خطر انقراض لاک‌پشت منقار عقابی، راه‌اندازی واحد استفاده مجدد از پساب تصفیه شده صنعتی برای کاهش آلودگی آب، اجرای پروژه‌های کاهش مصرف انرژی در بخش‌های مختلف شرکت، استفاده از سوخت‌های پاک در نیروگاه‌های شرکت اشاره کرد.
این شرکت در سال‌های گذشته اقدامات متعددی در زمینه حفظ محیط زیست انجام داده که از جمله آن‌ها می‌توان به احداث تصفیه‌خانه فاضلاب، استفاده از سیستم‌های کم‌مصرف آب و انرژی، و کاشت درخت در منطقه اشاره کرد.
لازم به ذکر است که شرکت مبین انرژی خلیج فارس در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ همچون سنوات گذشته پاکسازی سواحل عسلویه و پارک ملی نایبند را برای پنجمین سال متوالی به انجام رسانید.
به قلم:صمد جعفری

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  •