×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تامین مواد اولیه فولادسازان از طریق ایجاد سریع زیرساخت‌های ریلی

به گزارش سیمای اقتصادی ، صنایع معدنی فولاد سنگان از تامین‌کننده‌های اصلی فولاد مبارکه است که توانست با وجود محدودیت‌های انرژی و حمل‌ونقل به عنوان دو مشکل جدی در مسیر شرکت‌های فعال منطقه شرق کشور، از ابتدای بهره‌برداری تاکنون حدود ۸ میلیون تن کنسانتره و میلیون و پانصد هزار تن گندله تولید کند.
شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در عملکرد ۱۰ ماهه خود گزارش تولید ۳/۵۰۰ میلیون تن در هر کدام از واحدهای تولیدی کنسانتره و گندله را اعلام کرده است. روند رو به رشد تولید محصول در فولاد سنگان افزایشی می‌باشد، اما اگر مشکلات حمل‌ونقل ریلی و قطعی‌های انرژی اجازه بدهد قطعا اعداد و ارقام تولید محصولات این شرکت بالاتر از تصور هم گزارش خواهد شد.
در همین راستا می‌توان به نمونه تولید گندله در دی‌ماه ۱۴۰۲ اشاره کرد که به دلیل محدودیت‌های انرژی و قطعی گاز، ۸۰۰۰ تن گزارش شده است. این در حالی است که با وجود مشکلات حمل و نقل ریلی و انرژی تولید تجمعی گندله در فولاد سنگان به میزان ۲۱،۵۰۰،۰۰۰ تن رسیده که بیش از ۴ میلیون تن آن در سال گذشته تولید شده است.
فولاد سنگان به عنوان تامین‌کننده اصلی فولاد مبارکه یکی از این مجموعه‌های فولادی کشور است که نقشی اساسی در تامین نیازمندیهای این صنعت ایفا می‌کند، اما همانند دیگر فعالان این صنعت و شاید اندکی بیشتر، به‌جای حرکت در مسیر تولید محصولات خاص و تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ به‌دنبال رفع چالش‌های خود در حوزه زیرساخت‌ها از جمله زیرساخت‌های انرژی و حمل ونقل است که در تمام این سال‌ها به موازات توسعه در صنعت فولاد ایجاد نشده‌اند.
فولاد سنگان در طول سال‌های فعالیت خود روند تامین را بی‌وقفه در مسیر دستیابی به اهداف توسعه پایدار گروه فولاد مبارکه به انجام می‌رساند. ​فولاد سنگان، سال گذشته از ۳۲۰ روز کاری، ۱۲۰ روز را به خاطر قطعی‌های انرژی گاز و برق از دست داد و همچنان در کنار چالش تامین انرژی با مشکل انباشت تولید به دلیل نبود زیرساخت حمل‌ونقل مناسب دست وپنجه نرم می‌کند.
از آنجایی که آهن اسفنجی نیاز آینده صنعت فولاد کشور و فولاد مبارکه است که از نظر بهره‌وری و سودآوری اهمیت بیشتری دارد، لزوم حل مشکلات قطعی برق و گاز در فصول گرم و سرد سال برای این واحد تولید معدنی-صنعتی نقش‌آفرین، حائز اهمیت است.
نبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی یکی دیگر از مشکلات بزرگ منطقه سنگان است و در حال حاضر ظرفیت ریلی منطقه متناسب با ظرفیت تولید نیست و این امر باعث کندی و تعلل در انتقال محصول به مبدأ شده است.
از طرفی هزینه های بالای حمل به مرکز کشور و هرمزگان توجیه اقتصادی مناسبی ندارد و نیاز ضروری منطقه دو خطه شدن خط راه‌ آهن است. هم‌اکنون ۲۰ میلیون تن گندله در این منطقه وجود دارد که عمده دلیل انباشت محصولات تولیدی به خاطر مشکل حمل‌ونقل می‌باشد.
طبق اعلام مدیرعامل فولاد سنگان، علی‌رغم تولید ۳۵ میلیون تن گندله و کنسانتره در کنار ۵ میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی شده در منطقه سنگان، ظرفیت حمل ریلی حداکثر ۸ میلیون تن می‌باشد که در سال گذشته تنها ۵ میلیون تن حمل جاده‌ای انجام گرفت.
فولادسازان علاوه بر چالش‌های انرژی، مشکل تامین مواد اولیه به دلیل محدودیت‌ها و تحریم‌های بین‌المللی را دارند که خروج ارز را از کشور نیز به دنبال دارد. این در حالی است که می‌توان این مشکل را تاحدودی از طریق شرکت‌های داخلی همچون صنایع معدنی فولاد سنگان تامین کرد.
اما تامین نیازهای اولیه فولادسازان کشور مستلزم وجود زیرساخت‌های حمل‌ونقل می‌باشد که در منطقه سنگان این تامین مربوط به سرعت در ایجاد مسیر دوخطه ریلی و افزایش ترابری مسیر است.
به قلم : صمد جعفری

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  •