×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 14 خبر
رشد ۲۰ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در کشور

به گزارش “سیمای اقتصادی” فرهاد دژپسند با حضور در مجلس، نخست اظهار داشت: صدام جنگ هشت ساله را به ایران اسلامی تحمیل کرد بعد از سال‌ها که همواره با تحریم و جنگ اقتصادی دست و پنچه نرم می‌کنیم امروز یکسالگی جنگ اقتصادی با ابعاد پیچیده‌و گسترده‌تری را طی می‌کنیم البته در هفت ماهه سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال ۹۷، در همین شرایط سخت تحریمی سرمایه‌گذاری خارجی ۲۰ درصد افزایش یافت.
این جنگ از ابعاد گوناگون و دشمن از تمام حیله‌ها برای مقابله اقتصادی با ایران استفاده کرد و به همین دلیل اقتضای امیر این بود که ما نیز با تمام قوا در مقابله با این حرکت ظالمانه، غیرانسانی و غیرعرف دشمن نیز برنامه داشته باشیم و عزم جدی برای اجرای برنامه‌ها یکی از برنامه‌های دشمن انسداد ورودی منابع برای سازندگی در کشور است.
وی گفت: دشمن گمان می‌کند با این اقدام مردم در شرایطی قرار می‌گیرند که آماده مقابله با حاکمیت می‌شوند، به همین دلیل ما نیز ما نیز باید تمام برنامه‌ها را معطوف به این امر کنیم که این برنامه و حیله دشمن نقش بر آب شود.

*** اعطای تسهیلات از جانب بانک‌ها

وزیر اقتصاد درخصوص تامین منابع اقتصادی و اعطای تسهیلات از جانب بانک‌ها گفت: برای این منظور وزارت اقتصاد و دارایی با توجه به اینکه تولیت منابع اقتصاد را در اختیار دارد در مجراهای گوناگون نسبت به ارائه برنامه و اجرا اقدام کرد در بعد خارجی تلاش کردیم در همین شرایطی که با انواع سختی‌ها مواجه بودیم یکی از راه‌های تامین منابع یعنی از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم را به طور جدی پیگیری کنیم.
راه دیگر این بود که با کشورهایی که در حوزه‌های مختلف رابطه داریم بحث تجارت و صادرات را فراهم کنیم و هم بحث فاینانس را و شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که نیازمند تامین منابع بیشتر است به همین دلیل باید یکی از منابع که به طور جدی برای توسعه زیرساخت‌ها و فعالیت‌های بخش خصوصی کمک کننده باشد اعطای تسهیلات از جانب بانک‌ها است.

*** ضرورت اصلاح نظام بانکی

وزیر اقتصاد با تاکید بر ضرورت اصلاح نظام بانکی گفت: در زمان ارائه برنامه گفتم یکی از برنامه‌های من، جدی گرفتن و پیگیری اصلاح نظام بانکی است در ابتدای انتصاب به عنوان وزیر نیز رئیس‌جمهوری نیز تاکید داشتند که وزارت اقتصادی اصلاح نظام بانکی را در اولویت اول قراردهیم.
وی تصریح کرد: برنامه اصلاح نظام بانکی را تقدیم رئیس‌جمهوری کردیم و برای چابکی بانک‌ها و اینکه قدرت اعطای تسهیلات بیشری داشته باشند واگذاری اموال بانک‌ها نیز در دستور کار قرار گرفت در این رابطه فقط اموال مازاد بانک‌ها را حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان به صورت یکپارچه عرضه کردیم و علاوه بر فروش، بحث واگذاری و مدیریت واگذاری را نیز در دستور کار قرار دادیم تا منابع برای اعطای تسهیلات بانک‌ها داشته باشیم
این اعطای تسهیلات برای حداکثرکردن نرخ بهره‌برداری اقتصادی است و در شرایطی که با سیل و زلزله مواجه هستیم یکی از نهادهایی که می‌تواند به طور قابل توجه به خانوارها و افراد جامعه که آسیب دیدند کمک کنند بانک‌ها هستند.

*** کارکرد تسهیلات بانکی برای اقشار کم درآمد

وزیر اقتصاد با اشاره به کارکرد تسهیلات بانکی برای اقشار کم درآمد، بیان کرد: به این صورت که بخشی از مردم ما در بخش کشاورزی، بنگاه‌های کوچک و متوسط و صنوف تولیدی شاغل هستند این اقشار از توان اقتصادی بالا برخوردار نیستند که بتوانند به سهولت از این بحران‌ها عبور کنند بنابراین در این شرایط بانک‌ها نیز در اعطای تسهیلات و امهال و بخشودگی جرایم نقش محوری اجرا کنند.
در قانون نیز برای کسانی که قبل از وقوع زلزله از تسهیلات بانکی استفاده کردند مهلت برای پرداخت اقساط در نظرگرفته شده است و بانک‌ها در آن مناطق مطابق با قانون نسبت به انجام وظیفه خود در زمینه امهال و بخشودگی جرایم اقدام کردند.

وزیر اقتصاد در پایان، اظهار داشت: امهال تسهیلات برای بعد از وقوع زلزله نیازمند قانون است، بنابراین اگر اجازه قانونی وجود داشته باشد می‌توان انجام داد و به طور قطع یقین ما نیز تا جایی که بتوانیم در چارچوب مقررات این کار را انجام می‌دهیم یا حتی ایجاد مقررات به صورتی که مشکل را حل کند اما مشکل حادتری ایجاد نکند حداکثر همکاری را انجام خواهیم داد براساس گزارش‌ها بانک‌های مسکن و کشاورزی کاملا پیگیر بودند و عملکرد خوبی داشتند و امیدواریم با صدور مجزوهای قانونی گام‌های موثرتر برای امهال تسهیلات بعد از زلزله طی کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.