×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۵ آذر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 25 November , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تعمیرات اساسی توربین زیمنس SGT500 سکوی سروش توسط متخصصان این شرکت و با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی

 

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، این عملیات توسط متخصصان شرکت نفت فلات قاره ایران و با استفاده از ظرفیت شرکت‌های داخلی در ساخت قطعات تحریمی و برای نخستین بار در کشور با ایجاد کارگاهی روی سکو بدون انتقال به منطقه که مستلزم زمان و هزینه بود در مدت ۱۰ ماه انجام شد.

تعمیرات اساسی این توربین با وجود شدیدترین تحریم‌ها و عدم همکاری شرکت سازنده در تامین قطعات، با تلاش همکاران نخبه شرکت نفت فلات قاره ایران در سکوی سروش انجام و این اقدام باعث صرفه‌جویی ارزی ۲.۴ میلیون یورویی شد.

دکتر علیرضا مهدی‌زاده در این برنامه از تلاش کارکنان و متخصصان سکوی سروش به‌ویژه مهندس سرکهکی رئیس تعمیرات توربین این سکو که با وجود دشواری‌ها و کاستی‌های فراوان موفق به انجام تعمیرات اساسی و راه‌اندازی توربین زیمنس SGT-500  شدند تشکر و قدردانی کرد.

پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان و در نتیجه عدم همکاری شرکت زیمنس، تنها راه تکیه بر توان داخلی بود که پس از بررسی توانمندی این شرکت‌ها مشخص شد به دلیل محدود بودن تعداد این مدل توربین در کشور هیچ یک از شرکت‌های داخلی به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی به دنبال تخصص، دانش و تجربه در این زمینه نبوده‌اند. در این شرایط کارشناسان توانمند شرکت نفت فلات قاره ایران در سکوی سروش با اعتماد و خودباوری موفق به تعمیرات اساسی این توربین با فناوری بالا شدند.

در این عملیات یاتاقان‌های توربین با قیمتی حدود یک دهم نمونه خارجی و قطعه مربوط به کنترل‌ولو سوخت گاز که از مهمترین و حساس‌ترین بخش‌های سیستم گاورنر توربین است با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی ساخته شد. تهیه و تعویض روغن اصلی شل به دلیل پایان عمر آن با نمونه روغن ساخت داخل، ساخت ابزار مخصوص انجام تعمیرات اساسی و جابجایی توربین در سکو با استفاده از آهن‌آلات و اقلام موجود در منطقه بهرگان از سایر اقدامات انجام شده در این زمینه است.

از کارهای بسیار مهمی که در این تعمیرات اساسی صورت گرفت انجام بازرسی‌های غیرمخرب از تمامی اجزای دوار و ثابت توربین و تعویض قطعات معیوب در ناحیه داغ توربین بود.

همچنین سیستم مانیتورینگ توربوژنراتورهای نیروگاه سکوی سروش بدون هزینه و با استفاده از قطعات موجود در سکو توسط نفرات کنترل و ابزار دقیق سکو ارتقاء یافت. سنسورهای لرزش و دما و حسگر شعله معیوب نیز با نمونه‌های بومی ساخت شرکت‌های داخلی جایگزین شدند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.