×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 17 خبر
بانک قرض الحسنه مهرایران یکی از موفق‌ترین و پيشروترين بانک‌هاي کشور

به گزارش “سیمای اقتصادی” عملكرد بانك قرض الحسنه مهر ايران را مرور مي‌كنيم كه امروز عنوان بزرگترين بانك قرض‌الحسنه كشور را با خود دارد.

اصل اول، شفافیت
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، یکی از کامل‌ترین گزارش‌گران شفافيت بانکي در بين بانك‌هاي ايراني است كه صورت‌هاي مالي، رويه‌ها و ضوابط داخلي بانك، حاكميت شركتي و كنترل داخلي، رويدادهاي با اهميت، اطلاعات مربوط به مقاطع زماني و همچنين شاخص‌هاي بانكي خود را به‌صورت به‌روزشده در وب‌سايت خود منتشر مي‌كند.
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، نخستین بانک کشور است که با اخذ مجوز از بانك مركزی، برگزاری مجمع عمومي سالانه را به‌صورت منظم در دستور كار خود قرار داده و سه سال است كه اين روند در بانك، ادامه دارد. بانك قرض‌الحسنه مهر ايران، علاوه بر پذيرش نظارت وزارت اقتصاد و بانك مركزي، عملكرد و تصميمات خود را به‌صورت شفاف به ذي‌نفعان و سهامداران ارائه مي‌دهد و اين امكان را فراهم مي‌كند كه با اطلاعات كامل درباره اقدامات بعدي خود گام بردارند.

سبز همچون مهر ایران
بانکداری سبز، به معنای فعالیت‌های بانکي است که به‌طور همزمان، حفاظت از محيط زيست را هم در نظر مي‌گيرند. حذف کاغذ از فرآيندهاي بانكي، تأمين مالي پروژه‌هاي دوست‌دار محيط زيست و طراحي شعبي كه از انرژي‌هاي تجديدپذير استفاده مي‌كنند، همگي از مصاديق بانكداري سبز هستند.
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با تلاش برای حذف کاغذ از فرآیندهای بانکي يا به عبارت ديگر «بانکداري بدون كاغذ»، در حال اجرا و پياده‌سازي بانكداري سبز در حوزه بانكداري خرد است. اين بانك در اولين اقدام توانسته خدمات افتتاح حساب و اعطاي تسهيلات را به‌صورت آنلاين و بدون نياز به فرم‌هاي كاغذي و كپي مدارك، به مشتريان ارائه دهد.
افزون بر این‌ها، بانکداری بدون کاغذ در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با استفاده از سیستم‌هاي يکپارچه مبتني بر زيرساخت‌هاي بانكداري الكترونيك انجام مي‌شود. يكي از اين زيرساخت‌ها، بايگاني ديجتال اسناد و مدارك است كه به‌طور كامل در اين بانك پياده‌سازي شده‌است.

آبروی بانکداری ایران در عرصه بین‌المللي
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال جاری دو دستاورد مهم در حوزه بین‌المللی کسب کرد. نخست اينکه به‌عنوان بانك كاملاً اسلامي با ۶۱.۱ درصد رشد و ۳ ميليارد و ۸۷۸ ميليون دلار دارايي منطبق بر شريعت، از سوي نشريه «بنكر» به‌عنوان رتبه نخست بانك‌هاي ايران و رتبه سوم برترين مؤسسات كاملاً اسلامي جهان معرفي شد. ديگر اينكه سازمان همكاري اسلامي (OIC) جايزه نخبه اقتصادي جهان اسلام را به‌دليل تلاش‌هاي قابل توجه بانك قرض‌الحسنه مهر ايران در ترويج بانكداري اسلامي، حمايت از توسعه توليد صنعتي، اقتصادي، اجتماعي و اشتغال‌زايي و كارآفريني، به مديرعامل اين بانك اعطا كرد.
توفیقات کسب شده نه تنها باعث سربلندی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بوده، بلکه مایه مباهات شبکه بانكي ايران در عرصه بين‌المللي نيز محسوب مي‌شود.

مهر ایران، حامی تولید ایراني
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران علاوه بر تلاش برای کاهش بیکاری و افزايش اشتغال، اهداف توليدي را نيز دنبال مي‌کند. تا كنون بيش از هفت ميليون و ۸۰۰ هزار نفر از هموطنان در بانك قرض‌الحسنه مهر ايران افتتاح حساب كرده‌اند و اين بانك در مجموع، تسهيلاتي را به ارزش بيش از ۴۸ هزار ميليارد تومان در اختيار آن‌ها قرار داده است. مهر ايران با هدايت حدود ۵۰ درصد از تسهيلات قرض‌الحسنه خود به حمايت از توليد داخلي، در ارتقاي سطح توليد نيز نقش‌آفرين بوده است.
تسهیلات قرض‌الحسنه یاد شده در قالب طرح‌های مختلف از جمله «رونق مهر» در اختیار فعالان اين بخش قرار گرفته است. اين بانک همچنين تسهيلاتي را براي خريداران کالاي ايراني در نظر گرفته تا مردم را براي خريد کالاي توليد داخل تشويق کند.
مهر ایران در نظر دارد امسال میزان تسهیلات قرض‌الحسنه اعطایي خود را به دو ميليون نفر برساند تا توليد رونق بيشتري بگيرد. همچنين براي کمک به رونق بازار از طريق تقويت تقاضا براي خريد کالاهاي ايراني، طرح مهرکارت را در برنامه دارد.

توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران حمایت از گروه‌های آسیب‌پذير را در قالب تفاهم‌نامه با سازمان‌هاي حمايتي پيش مي‌برد. در پي تفاهم‌نامه‌هاي منعقد شده بين بانک قرض‌الحسنه مهر ايران و سازمان‌هاي مختلف اين بانک با پرداخت هفت‌هزار فقره تسهيلات از طريق سازمان بهزيستي به ارزش ۸۱۳ ميليارد و ۱۶۵ ميليون ريال، ۱۲ هزار و ۷۰۶ فقره از طريق بنياد مسکن انقلاب اسلامي به ارزش ۷۶۴ ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال، ۱۹۰ هزار فقره از طريق كميته امداد امام خميني(ره) به ارزش ۱۱ هزار ميليارد ريال، ۲۷ هزار فقره از طريق بنياد بركت به ارزش ۳۵۰۰ ميليارد ريال و ۲۲ هزار ۴۵۴ فقره تسهيلات از طريق معاونت امور زنان رياست جمهوري به مبلغ ۶۷۳ ميليارد و ۵۳۵ ميليون ريال عملكرد قابل قبولي از خود به جا گذاشته است. تعداد كل تسهيلات پرداخت شده بانك از طريق پنج نهاد ياد شده بيش از ۲۵۹ هزار مورد و به ارزش ۱۶۷۵۱ ميليارد ريال بوده است.

توسعه فناوری‌های نوین
کالاهای صنعتی مبتنی بر فناوری‌هاي نوين نيز از حمايت‌هاي بانک قرض‌الحسنه مهر ايران بي‌بهره نبوده‌ است. اين بانک در فاز نخست اين حمايت‌ها با همکاري شركت نيرو محركه، براي خريد ۴۵۰۰ موتورسيكلت، تسهيلات قرض‌الحسنه اعطا كرده است. از آنجايي كه اين موتورسيكلت‌ها سازگار با محيط زيست هستند، تسهيلات اعطايي علاوه بر حمايت از توليد، اهداف بانك در زمينه بانكداري سبز را نيز دنبال مي‌كند.
همچنین در چارچوب همکاری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با بنیاد برکت، بيش از ۷۰۰ فرصت شغلي و درآمد پايدار در شهرستان راور استان کرمان از طريق راه‌اندازي نيروگاه‌هاي خورشيدي ايجاد شده است. به‌علاوه با حمايت تسهيلاتي و تأمين مالي توسط بانك قرض‌الحسنه مهر ايران، ۵۲۰ واحد نيروگاه خورشيدي پنج كيلوواتي مددجويان تحت پوشش كميته امداد امام خميني (ره) در استان كرمان (منطقه گلزار بردسير) افتتاح شده است. مجموعاً ۷۲۰ خانوار تحت حمايت كميته امداد استان كرمان هم‌اكنون توليدكننده برق هستند. ۲۰۰ نيروگاه خورشيدي نيز با استفاده از اين تسهيلات در كاشان راه‌اندازي شده است.
مهر ایران یکی از اولویت‌هاي جدي خود را اعطاي تسهيلات به طرح‌هاي مبتني بر فناوري بالا قرار داده است. اميد آنکه افراد بيشتري از اين تسهيلات استقبال کرده و ضمن ايجاد منبع درآمدي پايدار براي خود، از ظرفيت خدادادي کشور در اين حوزه استفاده كنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.