- نویسنده : سیمای اقتصادی
- 18 دسامبر 2025
- کد خبر 135926
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
در آغاز این دوره، تهران با ناوگانی فرسوده و کمتعداد مواجه بود، اما طی سه سال اخیر، با نوسازی گسترده و افزایش چندبرابری اتوبوسهای فعال، ظرفیت خدماترسانی بهطور معناداری ارتقا یافته است. نقطه تمایز این دوره، حرکت هدفمند به سمت حملونقل پاک است؛ بهگونهای که صدها دستگاه اتوبوس برقی وارد چرخه بهرهبرداری شده و برای تأمین چند هزار دستگاه اتوبوس و تاکسی برقی نیز قراردادهای اجرایی منعقد شده است. این اقدام، بزرگترین برنامه برقیسازی ناوگان شهری در تاریخ مدیریت شهری تهران به شمار میآید.
ورود ناوگان برقی، علاوه بر کاهش مستقیم آلایندههای زیستمحیطی، منجر به کاهش هزینههای نگهداشت، افزایش پایداری خدمات و بهبود کیفیت سفرهای درونشهری شده است. همزمان، توسعه زیرساختهای شارژ، استفاده از توان تولید داخل و برنامهریزی برای یکپارچهسازی ناوگان پاک، نشان میدهد که برقیسازی صرفاً یک اقدام نمادین نیست، بلکه بخشی از یک راهبرد بلندمدت در حکمرانی شهری است.
در منطقه ۴ تهران نیز، همسو با سیاستهای کلان شهرداری، تمرکز ما بر ارتقای دسترسی شهروندان به حملونقل عمومی، بهبود ایستگاهها و آمادگی برای بهرهگیری حداکثری از ناوگان برقی است؛ چرا که آینده ترافیک و هوای تهران، بدون توسعه حملونقل پاک قابل تصور نیست.
هفته حملونقل عمومی فرصتی است برای قدردانی از تلاش شبانهروزی فعالان این حوزه و یادآوری این واقعیت که تحول امروز حملونقل تهران، نتیجه تصمیمات راهبردی و نگاه آیندهمحور در مدیریت شهری ششم است؛ نگاهی که «شهر سالم، ناوگان پاک و خدمت پایدار» را بهعنوان یک هدف واقعی دنبال میکند.
سیدمحمد موسوی_شهردار منطقه۴










