×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اجرای طرح پاکسازی و جمع‌آوری عوامل غیرمجاز نگهداری و تفکیک زباله در منطقه ۵

به گزارش  از اداره روابط عمومی منطقه ۵، مهدی احمد مهرابی معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه گفت: فرهنگ تفکیک از مبدأ بیش از چندسال است که جای خود را میان شهروندان باز کرده، اما باز شاهد این مهم هستیم که برخی از شهروندان پسماندهای خود را به صورت مخلوط و بدون تفکیک در یک کیسه می‌گذراند و همین امر سبب شده تا فضا برای جولان عده‌ای افراد سودجو و جداسازی غیر بهداشتی و خارج از ضابطه پسماندهای خشک از میان زباله‌های شهروندان و مخازن پسماند سطح منطقه فراهم شود.

 

مهرابی افزود: در راستای احیای حقوق عامه و حفظ محیط زیست و همچنین سلامت شهروندان، طرح پاکسازی و جمع آوری عوامل غیرمجاز نگهداری و تفکیک زباله و پسماند با کمک عوامل یگان حفاظت، اداره خدمات اجتماعی، اداره خدمات شهری و ناظرین سازمان مدیریت پسماند و همچنین رئیس اداره مدیریت پسماند منطقه۵ اجرا شد.

 

وی ادامه داد: به همین منظور نیروهای گشت فوریت‌های شهری به صورت مستمر از ابتدای اجرای طرح در سطح محلات منطقه حضور داشتند که در قالب گشت ها به صورت دو مرحله شبانه روزی صبح الی بعدازظهر و از ساعت ۲۴ الی ۴ بامداد مشغول گشت و کنترل بودند و علاوه بر جمع آوری زباله گردها به توقف فعالیت عوامل غیرمجاز پرداختند.

 

در ادامه محمدرضا مقیمی رئیس اداره مدیریت پسماند منطقه میزان تناژ کلی تفکیک از سطح نواحی هفتگانه را ۱۳۰۴۱ کیلوگرم برشمرد و گفت: نواحی بر اساس بیشترین آمار به ترتیب ناحیه۵، ناحیه۴، ناحیه۳ در این طرح بودند.

 

مقیمی اظهار داشت: با تمهیدات در نظر گرفته شده، اداره پسماند منطقه در راستای افزایش سطح کیفیت محیط زیست شهری با بکارگیری روش‌های مختلف آموزشی نسبت به فرهنگ سازی و اطلاع رسانی و آگاهی شهروندان در خصوص فواید تفکیک و جداسازی پسماندها اقدام می‌شود. با اجرای این طرح شاهد کاهش چشم گیری از موضوع زباله گردی و همین طور فعالیت عوامل غیرمجاز در سطح منطقه بودیم.

 

وی در خصوص اجرای طرح نوماند در سطح منطقه۵ اذعان داشت: شهروندان تهرانی می‌توانند با نصب سوپر اپلیکیشن شهرزاد و مراجعه به بخش نوماند، درخواست خود را برای تحویل و فروش پسماندهای خشک ثبت و روز و ساعت مراجعه ناوگان دریافت پسماند را طبق زمان‌بندی دلخواه خود اعلام کنند.

 

مقیمی افزود: کاهش تولید پسماند از عوامل موثر در حفظ محیط زیست شهری و کاهش آلودگی های بصری در سطح شهر است که این امر مستلزم ایجاد فرهنگسازی و بستر سازی مناسب برای شهروندان است از این رو شهرداری تهران به موازات فعالیت های آموزشی نسبت به طراحی و ایجاد اپلیکشین نوماند در قالب سوپر اپلیکشین شهرزاد نموده که این برنامه با هدف ترغیب شهروندان برای انجام تفکیک زباله های ارزشمند از مبدا است.

 

رئیس اداره مدیریت پسماند منطقه ۵ ادامه داد: شهروندان می توانند بعد از امر تفکیک ضایعات و پسماند خانگی با ثبت درخواست و تعیین بازه زمانی بدون مراجعه به غرف بازیافت نسبت به تحویل آن اقدام نموده و در ازای آن نسبت به شارژ کیف پول شهروندی برای استفاده از خدمات عمومی اقدام کنند. منطقه ۵ نیز با بهره گیری از تمامی ظرفیت های آموزشگران اداره مدیریت پسماند و کارشناسان مرتبط در نواحی با تمام توان نسبت به آموزش فراگیر شهروندان اقدام نموده که پیرو این اقدام تاکنون بیش از ۱۱۰۰ پیام موفق از سوی شهروندان به ثبت رسیده است.

 

وی در پایان در مورد مزایای طرح نوماند برای شهروندان اظهار داشت: شهروندان با استفاده از موجودی کیف پول‌شان که ما به‌ازای تحویل پسماند خشک شارژ می‌شود، می‌توانند از میادین میوه و تره بار شهرداری تهران خرید کنند و همچنین کارت بلیت مترو خود را شارژ کنند. خرید مجوز تردد در محدوده طرح ترافیک، خرید از فروشگاه‌های منتخب شهروند و همچنین پرداخت کرایه تاکسی نیز از دیگر خدماتی است که شهروندان می‌توانند با تحویل زباله‌های خشک خود و افزایش موجودی کیف پول‌شان و با مراجعه به کیف پول شهروندی، هزینه تفکیک و تحویل دریافتی پسماندشان را از طریق کارت بانکی عضو شبکه شتاب به کارت خود واریز و در واقع به صورت نقد مبلغ فوق را دریافت کنند. بیشترین میزان استقبال از این طرح در میان مراکز تجاری، آموزشی و همچنین مادران خانه‌دار بوده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  •