- نویسنده : سیمای اقتصادی
- 12 دسامبر 2019
- کد خبر 7264
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
به گزارش “سیمای اقتصادی” مرتضی اکبری، مديرعامل بانک قرضالحسنه مهر ايران که در دوازدهمين سالروز تأسيس اين بانك سخنراني ميكرد، گفت: اين بانك از سال ۱۳۸۶ با سهامداري ۱۰ بانك در قالب مسئوليت اجتماعي اين بانكها و بر مبناي عقد قرضالحسنه تأسيس شد. آن زمان كسي فكر نميكرد اين عقد گسترش يابد و يك بانك قرضالحسنه تا اين حد موفق باشد.
وی در ادامه افزود: از سال ۱۳۹۵ که بنده و هیئت مدیره جدید مسئوليت بانک قرضالحسنه مهر ايران را بر عهده گرفتيم، با يک بانک ريلگذاري شده و ساختارمند مواجه شديم. مديران عامل و اعضاي هيئت مديره سابق بانك كمك كردند تا مسير مهر ايران از اساسنامه جدا نشده و انحرافي در فعاليتهاي بانك ايجاد نشود.
اکبری با ارائه آماری در رابطه با بانک قرضالحسنه مهر ایران، گفت: منابع بانک اکنون ۲۸۰ هزار میليارد ريال است كه ۲۵۰ هزار ميليارد ريال آن منابع مردمي و ۳۰ هزار ميليارد ريال آن منابع سهامداران است. تلاش كردهايم تا منابع قرضالحسنه صرفاً براي اعطاي تسهيلات قرضالحسنه صرف شود. ۱۰ درصد منابع را بهعنوان سپرده قانوني نزد بانك مركزي و دو درصد را نيز بهعنوان مانده جبراني نگاه ميداريم و ۸۸ درصد منابع را نيز صرف پرداخت تسهيلات قرضالحسنه ميكنيم.
وی در همین رابطه افزود: اکنون مانده تسهیلات قرضالحسنه بانک ۲۲۰ هزار میليارد ريال است. از منابع سهامداران نيز در مواقع اضطراري استفاده ميکنيم. وامهاي کاركنان، توسعه زيرساختها و… همه از محل منابع سهامداران انجام شده و در اين بخشها از منابع مردمي استفاده نكردهايم.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران درباره رشد منابع این بانک گفت: منابع بانک از ابتدای سال تا کنون ۵۰ درصد رشد كرده، اين در حالي است كه رشد نقدينگي كشور ۲۰ درصد در سال است. در سال ۱۳۹۵ كاركنان اين بانك ۲۸۹۰ نفر بوده كه اكنون به ۲۸۷۰ نفر رسيده است. مهر ايران اكنون ۵۲۲ شعبه دارد و سعي شده در شهرهاي مختلف كشور شعبه داشته باشيم. سعي كردهايم از سال گذشته شعبهها را بهينه كنيم و از شهرهاي بزرگ به شهرهاي كوچك منتقل كنيم. اينها در حالي است كه بهعلت پرداخت وام قرضالحسنه توسط بانك مهر ايران، براي ايجاد شعبه در شهرهاي مختلف، تقاضا وجود دارد. سعي كردهايم با استفاده از ابزارهاي بانكداري الكترونيك، كمترين شعبه را داشته باشيم.
اکبری اینطور ادامه داد: در حالی که بانکهای کشور بين ۱۵ تا ۲۰ درصد سود به سپردهها اعطا ميكنند، جذب منابع قرضالحسنه كار دشواري است. با اين حال، از سال ۱۳۹۵ تا كنون منابع بانك قرضالحسنه مهر ايران ۵۰۰ درصد رشد داشته است. اين موضوع ناشي از ماهيت عقد قرضالحسنه بوده و بيشترين رشد را نيز در استانهاي محروم تجربه كردهايم، يعني استانهايي كه نيازهاي بيشتري نيز براي دريافت تسهيلات قرضالحسنه وجود دارد.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران درباره سیاستهای اين بانک گفت: الزامات بانک مرکزي در سالهاي اخير بهطور جدي مد نظر مديران بانك بوده است. تلاش كردهايم شاخصهاي مختلف از جمله كفايت سرمايه و… را رعايت كنيم. اين در حالي است كه مهر ايران در سال ۱۳۸۶ با نگاه رئيس جمهور وقت و بهيكباره ايجاد شد. سرمايه اوليه بانك در آن زمان ۱۵ هزار ميليارد ريال بود كه ۷ هزار ميليارد ريال آن از سوي سهامداران تأمين شد و مابقي آن در سال ۱۳۹۵ تكميل شد.
وی ادامه داد: هیئت مدیره جدید اصلاح اساسنامه و سهامي عام شدن بانک و همچنين دريافت مجوز دائمي فعاليت از بانک مرکزي را مد نظر قرار داد. بانک مركزي براي اين مورد، اصلاح ساختار و نزديك شدن به شاخصهاي اين نهاد را بهعنوان الزام مطرح كرد. در نهايت در سال ۱۳۹۷ مجوز دائمي فعاليت بانك قرضالحسنه مهر ايران صادر شد. تلاش كردهايم با گسترش استفاده از ابزارهاي بانكداري الكترونيك، تعداد شعب بانك را كاهش دهيم. همچنين سرمايه بانك به ۲۵۰ هزار ميليارد ريال رسيده است.
اکبری همچنین اظهار کرد: جذب حساب جاری اشخاص حقوقی در قالب قرضالحسنه کار دشواري است. بهعلاوه هنگامي که مشكلي در اقتصاد كشور پيش ميآيد، نخستين جايي كه مردم منابع خود را از آن خارج ميكنند، حسباهاي قرضالحسنه است. در نتيجه نياز است كه بانك، سرمايه مناسبي را در اختيار داشته باشد.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران مورد دوم را که موضوع مهم دیگر در سیاستهاي بانک را پيگيري اجراي سياستهاي وزارت اقتصاد دانست و در اين باره گفت: گسترش فعاليت قرضالحسنه از نظر کيفي و كمي پيگيري شده است. افزايش تعداد تسهيلات بانك در دستور كار قرار داشته كه اين كار نياز به منابع داشت. در اين حوزه ۱۵ طرح تسهيلاتي را بر اساس نياز مشتريان تعريف كرديم.
وی در همین رابطه افزود: مواردی از جمله توسعه بانکداری الکترونيک، حمايت از اشتغالهاي خرد، شفافيت و پاسخگويي و همچنين مسئوليت اجتماعي از جمله مواردي است که سعي كردهايم آنها را پيگيري كنيم.
اکبری با ارائه آماری درباره فعالیتهای بانک قرضالحسنه مهر ايران، اظهار کرد: بانک در سال ۱۳۹۵، ۵۰ هزار ميليارد ريال منابع در اختيار داشته كه اكنون پنجبرابر شده و به ۲۵۰ هزار ميليارد ريال رسيده است. پيشبيني ميكنيم اين منابع تا پايان سال به ۳۰۰ هزار ميليارد ريال برسد. همچنين در سال ۱۳۹۵ ۵۰۰ هزار فقره تسهيلات اعطا شده بود كه در سال ۱۳۹۷ به يك ميليون و ۲۳۰ هزار فقره و در هشت ماهه ابتدايي سال ۱۳۹۸ به يك ميليون و ۴۰۰ هزار مورد رسيد. پيشبيني ميشود اين عدد تا پايان سال به دو ميليون فقره افزايش يابد.
وی در همین رابطه افزود: همچنین پیشبيني براي سال آينده، اعطاي سه ميليون فقره تسهيلات قرضالحسنه است. مبلغ تسهيلات ارائه شده در ۱۲ سال گذشته، ۴۸۰ هزار ميليارد ريال بوده که ۷۰ درصد آن در سه سال گذشته پرداخت شده است. تعداد سپردهگذاران بانک قرضالحسنه مهر ايران در ۱۲ سال گذشته هشت ميليون نفر بود بوده و ۶ ميليون و ۱۰۰ هزار نفر از بانک تسهيلات دريافت کردهاند.
بانک قرضالحسنه مهر ایران میزان معوقات این بانک را یک درصد اعلام کرد و گفت: تسهيلات كه بانك ارائه ميكند دوره بازپرداختي بين يك تا پنج سال داشته و متوسط آن ۳۶ ماه است. با اينكه تنها پنج درصد منابع قرضالحسنه كشور اعم از حسابهاي جاري و پسانداز نزد مهر ايران است، اما ۲۵ درصد تسهيلات كشور را اين بانك اعطا كرده است. ۳۰ درصد حسابهاي اين بانك متلق به اشخاص حقوقي و ۷۰ درصد مربوط به اشخاص حقيقي است. ريسك اعتباري و تمركز سپرده نيز در اين بانك پايين است. پيشبيني ميشود كه مهر ايران در سه سال آينده به يكي از بانكهاي بزگر كشور در حوزه تسهيلات قرضالحسنه تبديل شود.
اکبری تأکید کرد: هر چند تعداد کاركنان مهر ایران در سالهای گذشته ۲۰ نفر كمتر شده، اما تسهيلات اين بانك چهار برابر شده است. با عنايت به اينكه كاركنان سرمايه انساني سازمان محسوب ميشوند، تكريم كاركنان يكي از موضوعاتي بوده كه دنبال كردهايم؛ بهصورتي كه ابتدا اعتماد همكاران خود و سپس اعتماد مردم را جلب كنيم. با فعاليت مناسب كاركنان بانك قرضالحسنه مهر ايران، تعداد شكايات از اين بانك در سامانه داخلي و همچنين سازمانهاي مختلف از جمله سازمان حسابرسي، بانك مركزي و وزارت اقتصاد از ۵۰ نفر به يك نفر در ماه كاهش يافته است.
وی همچنین گفت: در حوزه بانکداری الکترونیک نياز به زيرساختهاي نرمافزاري و سختافزاري وجود داشته که ديتاسنتر بانك در يكي از شهرهاي امن كشور افتتاح شده است. هم سيستم بكآپ وجود دارد و هم سامانهاي كه در صورت بروز مشكل، بلافاصله فعال شده و مانع از متوقف شدن فعاليتهاي بانك ميشود. همچنين سامانه افتتاح حساب آنلاين و درخواست تسهيلات آنلاين نيز مورد بهرهبرداي قرار گرفته است. افزون بر اينها، آرشيو اسناد بانك نيز الكترونيكي شده و تمام عمليات بانكي بهصورت الكترونيكي و با صرف كمترين ميزان كاغذ انجام ميشود.
اکبری اینطور ادامه داد: باید ابتدا شفافیت را در سيستم خودمان بالا ميبرديم. در نتيجه شاخصها و اهدافي هدفگذاري شده است. هماکنون شعب ميتوانند با اختلافي چندساعته وضعيت کلي بانک و همچنين شعب مختلف را رصد كنند. اين موضوع به ايجاد رقابت مثبت بين همكاران منتج شده است. بهزودي تأخير چندساعته نيز از بين رفته و اين كار بهصورت لحظهاي و آنلاين انجام ميشود. افزون بر اين، صورتهاي مالي نيز هر سه ما يك بار روي وبسايت بانك قرار ميگيرد.
وی در رابطه با فعالیتهای بینالمللي بانک گفت: هر چند بانک قرضالحسنه مهر ايران فعاليت ريالي دارد، اما با تلاش همکاران روابط عمومي، با بانکهاي قرضالحسنه كشورهاي مختلف و نهادهاي بينالمللي ارتباطاتي برقرار شده است. در نتيجه اين ارتباطات، شوراي همكاري كشورهاي اسلامي بهمدت دو ماه شاخصهاي مختلف بانك را رصد كرد و جايزه نخبه اقتصادي جهان اسلام را به بانك قرضالحسنه مهر ايران اهدا كرد. همچنين بانك قرضالحسنه مهر ايران رتبه سوم بانكهاي كشورهاي اسلامي را از نظر رشد داراييهاي منطبق بر شريعت از سوي نشريه بنكر كسب كرد.
اکبری همچنین تأکید کرد: بانک قرضالحسنه مهر ایران يك بانك اجتماعي است. سهامداران مهر ايران در راستاي مسئوليت اجتماعي اين بانك را تأسيس كردند. اين بانك نيز سعي كرده فعاليتهاي خود را در اين راستا به انجام برساند. احداث خانه براي سيلزدگان، ساخت خانه بهداشت، بيمارستان و مدرسه از جمله اين فعاليتهاست. همچنين طرح همياران مهر كه منابع آن صدقه است، به اجرا درآمده و اين منابع به چرخش درآمده است. تا كنون ۴۰ ميليارد تومان در اين طرح جذب شده كه در اختيار بهزيستي و كميته امداد قرار ميگيرد. همچنين اين مابع با كارمزد يك تا دو درصد به زنان سرپرست خانوار تخصيص ميدهيم.